Barbara
Klassetrinn: 8.-9. trinn, 10. trinn
Fag: Norsk, Samfunnsfag, Historie, RLE-faget
Tema: Historie, Konflikt/krig og menneskerettigheter, Politikk og samfunn, Individ/gruppe
Året er 1980, vi befinner oss i Øst-Tyskland og sikkerhetspolitiet Stasi gjør sitt beste for å holde enhver opposisjon mot kommunistpartiet nede. Vi blir kjent med Barbara, en barnelege som har falt i unåde hos Stasi fordi hun har søkt om utreisevisum til Vest-Tyskland for å forenes med kjæresten sin. Barbaras kompetanse som lege er ikke noe Øst-Tyskland ønsker å miste, og Stasi straffer henne med å sende henne fra sin arbeidsplass i Berlin til et avsidesliggende sykehus på landsbygda. Leiligheten hun får tildelt er forfallen, og hun blir kontinuerlig overvåket samt regelmessig nedverdiget ved å få leiligheten ransaket og seg selv kroppsvisitert.
En kongelig affære
Klassetrinn: 8.-9. trinn, 10. trinn, Videregående
Fag: Samfunnsfag, Mediefag
Tema: Helse og rus, Historie, Politikk og samfunn
Historien utspilles i det dansk-norske kongerike på 1770 -tallet. Kong Christian VII gifter seg med sin kusine, den unge, engelske prinsessen Caroline Mathilde. Kongen blir mer og mer eksentrisk og gal. Han legger ut på en lang reise, blir deprimert og til slutt ansettes tyskeren Johann F. Struensee som Kong Christian VIIs livlege. Struensee er påvirket av opplysningstidens ideer og påvirker kongen til å utføre en rekke radikale politiske endringer i sitt statsråd. Sammen med dronningen utfører Struensee nærmest statskupp samt at han og dronningen inngår et kjærlighetsforhold, som resulterer i et barn. Statsrådet og hoffet setter i gang en stor svertekampanje mot Struensee, som resulterer i et motkupp hvor Struensee blir halshugget og dronning Caroline Mathilde blir landsforvist. Hun får ikke ta med seg sine to barn, de blir igjen på slottet. Dronningen dør noen få år etter landsforvisningen, men etterlater brev til barna, som til slutt blir overlevert til dem.
Tina & Bettina – The Movie
Klassetrinn: 8.-9. trinn, 10. trinn
Fag: Norsk, Samfunnsfag, RLE-faget
Tema: Individ/gruppe, Kulturmøter /-konflikter, Mobbing, Oppvekst, familie, Tenår, skole og seksualitet, Vennskap/respekt
Sentralt i filmen står temaet mobbing samt utestenging, svik, ungdomskultur og identitetskriser. Alt er riktignok formidlet med humorens kraft og uhøytidelighet, men filmen er likevel et utmerket utgangspunkt for samtaler rundt disse viktige temaene.
Kon-Tiki (1950) og den norske ekspedisjonsfilmen
Klassetrinn: 5.-7. trinn, 8.-9. trinn, 10. trinn, Videregående
Fag: Norsk, Historie, Mediekunnskap, Naturfag, Kunst og håndverk
Tema: Historie, Individ/gruppe, Kulturmøter/-konflikter, Miljøvern og naturvitenskap, Politikk og samfunn
Filmen starter i et akademisk forskermiljø, der Heyerdahl presenterer bakgrunnen for ferden, mannskapet og hva som ble gjort før flåten kunne sjøsettes. Deretter følger vi ekspedisjonen og mannskapets opplevelser på havet. Publikum får innblikk i mannskapets møter med nye fiskearter og oppdagelser underveis, dagene om bord og hvordan de løser praktiske oppgaver. De presenterer også tankene sine underveis. Mot slutten forklares det hvordan flåten når øya Raroia, og hvordan ekspedisjonen kjemper for å komme i land. Vi får også oppleve mannskapets kulturopplevelser på Raroia, og hvordan de ser på møtet med «de andre». Tilslutt gir Heyerdahl en oppsummering av hva som var formålet med ekspedisjonen, hvilke teorier han mener ferden belyste og hvorfor reisen kan være interessant for forskermiljøene. Oppsummeringen er filmet i de samme akademiske omgivelsene som filmens introduksjon.