Fem filmer var med i finalekampen om den første sølvfilmen i 2016. I tillegg til vinnerfilmen, ble Tine Melks Sjokoladekake, Talkmores Dekning skjorte, Nidars Doc halslinser og Netcoms Stories Eskil Digernes vurdert av juryen denne gangen.
Bak vinnerfilmen denne gangen står reklamebyrået Ernö, mens Marius Holst står bak regien av filmen.
Juryen skriver blant annet følgende om vinneren for første kvartal 2016: «Dette er reklamefilmen som innehar det aller meste som en god reklamefilm skal ha. Den har høy produksjonskvalitet og stikker akkurat passe i hjertet for å kunne bli husket og ikke minst bidra i kampen mot kreft. Solid film som virkelig forteller en historie».
Om Sølvfilmen
Det er kinoreklameselskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av Gullfilmen, hvor det kåres en Sølvfilm hvert kvartal frem til en av dem blir Gullfilmen ved årets slutt. I fjor gikk filmen Butler fra Joh. Johannson helt til topps – og vant historiens første Gullfilmen. Nå er reklamekåringen i gang med år nummer to.
Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.
Juryen består av følgende bransjepersoner. Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Thomas Borge, researcher i Media Direct Norge AS, Silje Helen Gundersen, Insights and Research manager i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere profilsjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.
Kino som mediekanal er i vinden
Kino som mediekanal har lagt bak seg et godt 2015 og er i gang med et sterkt 2016. I fjor økte antall solgte kinobilletter fra 11,1 til 12 millioner. Og ifølge IRM økte reklameomsetningen på kino med 5,8 prosent i fjor, og det i et reklamemarked som falt med 2,1 prosent.