Foto: Sigurd Moe Hetland
Mariam Al Bacha fra MBO Cinemas var på plass på årets utgave av Kinokonferansen med sitt foredrag LEADERSHIP JOURNEY AND STORIES ABOUT CONCESSIONS PROMOTIONS.
MBO Cinemas er en kinokjede med 26 kinoer i Malaysia. De to siste årene har jobbet mye med kundeopplevelen og har inkorporert ulike konsepter:
- Big screen, premium large format. 22 meter bredt lerret.
- Dolby Atmos.
- Barnesal, hvor leking er lov. Ekstra gode stoler hvor foreldre kan slappe av også. Familien er viktig i Malaysia, så viktig å ta vare på dem og gi dem det de ønsker seg.
- Premium experience med recliner stoler.
- 4D sal.
- Foajeer som underholder, lekekrok, store skjermer.
Leadership Journey
Videre snakker hun mo deres lederutviklingsprogram, deres Leadership Journey. Etter en fusjonering av to selskaper opplevde man dårlig moral, lite operativ innstilling og for mange sjefer. Det var mye erfaring tilstede, men ingen ordentlig entusiasme. De måtte ha et samlet fokus
A+A=R (Attitude + Action=Results)
Steg 1: Onboarding training program Super Hero Model
Et 4 dagers opplæringsprogram i en liten bok, i praktisk størrelse (til baklomma). Nyttig verktøy i stedet for stor manuel som legges i hylla. Denne var fylt av inspirerende superheltsitater osv, og målet var å få ansatte til å føle at de er en del av noe.
- Vær en fantastisk vert! De som møter publikum skal være ”guardian”
- Fokus, hvordan kan du hele tiden bli bedre, selge mer på en ikke-aggresiv måte.
- Vi er i underholdningsbransjen, og det skal vises
- Vær observerende
- Gå i kundenes sko, vær empatisk.
Hva var resultatet etter at de startet opplæringsprogrammet? De ansatte visste hva de skulle gjøre og når.
Sted 2: VCLDP (mind the gap), Visual conscious leadership program
- Forandre tankesettet fra managing til leading.
- Økt lederkompetranse
- Attitude, skills, knowledge
- Se de ansatte, ikke bare toppen av isfjellet
Personal Mastery Elements , 6 essensielle egenskaper for en VCL
- Ærlighet
- Gi andre styrke
- Responsiv
- Eierskap
- Være innovativ
- Være overbevisende
= heroisk!
Ledere på alle nivåer deltok på kurset som startet med 3 dagers bootcamp, 2 dagers workshop x 2 med fem uker mellom, med coaching i mellomtiden og til slutt 2 dagers finale. Alle fikk sin egen mentor.
Planlegg året
I januar har man en workshop hvor man planlegger året: Hvor er vi, hvordan har det gått og hvor vil vi nå?
Jobb målrettet og forsøk å få hjerte, hjerne og magefølelsen til å være i balanse. Halvveis i året – ny workshop.
Movie merchandising product
Eksklusivte effekter som kommer i begrenset opplag og må kjøpes på kinoen har blitt veldig populært. Så ekslusivt at folk kjøpte mange og solgte videre på gata. ”Asia is like that, always want to do business”.
De satser på ulike produkter, med ulike samarbeidspartnere. Display er viktig, det må se eksklusivt ut.
Se også:
- Kinokonferansen i bilder
- DAG 3 av Kinokonferansen oppsummert
- DAG 2 av kinokonferansen oppsummert
- DAG 1 av Kinokonferansen oppsummert
- Oppsummering av Teknisk seminar dag 2
- Oppsummering av Teknisk seminar dag 1