Petterson gikk gjennom tall fra 2017, og kunne fortelle at Mer film for første gang har brutt seg inn i lista over de 10 mest vellykkede distributørene i Norge, på grunn av suksessen til Norges Oscar-kandidat Hva vil folk si, som fikk høye publikumstall i 2017.
Han kunne også avkrefte myten om at kinobesøkstallene synker – det siste dramatiske duppet skjedde det året TV2 kom, men i 2016 var de høyere enn de har vært siden 1988.
Per capita har vi holdt oss jevnt mellom 2,2 og 2,5 besøk per år, som ligger i nærheten av våre naboland. Island ligger over 4, og Guttorm lurer på om de simpelthen ikke har så mye annet å gjøre?
Undersøkelsen til Film & Kino fra 2015 viser at den sosiale faktoren ved kinobesøk er sterk for de yngste, mens de eldre legger mer vekt på filmen. Han peker også på flere utfordringer bransjen står overfor: Vinduer, piratkopiering og ulovlig nedlasting.
Hittil i år ligger vi på en 27,5% norskandel i besøkstallene, og det ligger an til at vi krysser 25%-målsetningen i år.
Totalbesøket øker, men andelen av besøk som går til de 5 mest sette filmene minker. Oppland, Buskerud og Hamar har de mest økte besøkstallene i 2017-18. Hordaland, Finnmark og Svalbard er de eneste fylkene som går ned. Oslo har ikke like store økninger, selv om kinotilbudet der har blitt utvidet med Odeon.
Den store kinodagen har slått besøksrekorden i 2018, noe som førte til spontan applaus i sal 2 på Odeon kino.
Til slutt samlet Petterson noen muligheter kinoer kan utnytte. Laserprojektering, recliner seats og premium-alternativer, Atmos, LCD-skjermer og IMAX ble nevnt som muligheter og trender for kommende år. IMAX-kinoen i Oslo hadde verdens høyeste omsetning i premierehelgen til Mission Impossible: Fallout, som har en sekvens skutt i Norge.
Europeiske trender
Laura Houlgatte fra UNIC fulgte denne opp med et foredrag om trender i europeisk kino. UNIC er en internasjonal handelsorganisasjon som representerer kinoer i 37 land. De driver lobbyvirksomhet i Brüssel, og tidvis på nasjonalt nivå, og organiserer CineEurope, som neste gang holdes i Barcelona i juni. I tillegg samler de data og statistikk, og de gir ut hvert år i februar.
2017 var det mest vellykkede året for kinoer på verdensbasis, og Europa representerer 25% av kaka. Mens Norge har et sterkt år på kino i år, går store land som Tyskland, Russland og Tyrkia ned.
Hun peker på at lokale titler er viktig for en stekr kinonasjon. I Tyrkia går 56,8% av besøkene til lokale filmer.
Konsolidering øker – både på kinosiden, der de store internasjonale kinokjedene eier 36% av verdens kinoer, og på distribusjonssiden. Disney og 21st Century Fox venter på godkjenning fra EU, og hvis oppkjøpet trår i kraft vil Disney ende opp med en markedsandel på 35% i Storbritannia, 29,1% i Norge og 20% i Frankrike.
Houlgatte forteller at punktet i presentasjonen hennes om kjønnsbalanse og UNICs mentorprogram for kinoledelse får ulik respons i de forskjellige landene hun taler, fordi ulike europeiske land ikke har kommet like langt. Mentorprogrammet tar imot søknader, og hun ønsker sterke kandidater.
For noen år siden møtte Houlgatte mye motstand i EU fra grupper som mente kino var utdatert, og at vi trenger en Silicon Valley-bevegelse i Europa. Etterhvert som det har vist seg at den digitale revolusjonen fører med seg store selskaper som ikke betaler skatt og brudd på åndsverklover, har hun møtt mer støtte til ideer som eksklusivitet og vinduer.
Til slutt snakker Laura om Global Cinema Federation, en internasjonal organisasjon som ble stiftet av fire store kinooperatører, UNIC og deres amerikanske brorpart for å jobbe med eksklusivitet, internasjonal handel, piratkopiering, teknologi, tilgjengelighet og musikkrettigheter. De har kommet fram til felles plattform på alle andre punkter enn teknologi, som er tilgjengelig på globalcinemafederation.org. Alle kinoer og handelsorganer er velkomne som medlemmer.