Annonse
Debbie Kristiansen fra Novo Cinemas

«Dette hadde aldri fungert i Midtøsten»

Kristiansen fortalte salen at Midtøsten er et krevende marked – standardene øker, og publikum forventer stadig bedre opplevelser. Novo var først ut i regionen med app, digitale billetter og IMAX. De opererer 11 store kinoer, og har kunder med over 200 ulike nasjonaliteter, og et hovedsakelig mannlig publikum. Hovedvekten av befolkningen er underbetalte arbeidsinnvandrere, og Novo jobber mot dem, i tillegg til å satse tungt på den ekstreme enden av premium-kunder.

 

Action er den største sjangeren blant Novos kunder, men komedier på en fjern andreplass. Kostymedramaer og historisk fiksjon gjør det veldig dårlig i Midtøsten. På grunn av den allsidige kundegruppen må alle filmer være tilgjengelige med teksting på fem forskjellige språk. De jobber med tilgjengelighet for publikum med syns- og hørselshemminger, og de har spesialvisninger for autistiske barn med annen lyssetting og lavere lyd.

Novo2.jpg 

 

Unike premium-alternativer

I Midtøsten er automatisering ikke en ønsket utvikling, for befolkningen har store forventinger til servicepersonale. «Jeg elsker følelsen av denne kinoen (Odeon, journ. anm.),» sier Kristiansen, «men det hadde aldri fungert hos oss.»

 

I flaggskip-lokasjonene har Novo VR-opplevelser, som tidvis er svært populære. De har også barnesaler med lekeland-fasiliteter, VIP-visninger for barnefamilier på dagtid og en egen barnemeny. MX4D er en 4D-løsning Novo jobber med, som appellerer til et ungt og internasjonalt publikum.

 

Forventningene til premium-visninger er høye blant Novos kunder, og 7-Star-programmet til Novo inkluderer matservering, med menyer tilpasset kundegruppen på hver kino, puter og tepper, egne lounger og butlerservice(!). De spesialbygger også egne sofaer, bord og rom for et prisnivå forbi 7-Star, med stearinlys, bord med duk og egne alkover.

 

Én dag i uke opererer enkelte kinoer med visninger kun for kvinner, og med kvinnelige ansatte. Omgang med mannlige publikummere og ansatte fører til sjenanse for enkelte kvinnelige kunder, og denne løsningen har blitt populær.

 

Publikummet i Midtøsten liker å kle seg opp og gå på premierer med rødt teppe, også når stjernene ikke er tilstede, men da Liam Neeson kom i to dager for å markere premieren til Taken 3, og hilste på publikum i alle saler som viste filmen, slo de rekorder.

Novo3.jpg

 

Fotball- og boksekamper er svært populære i Novos kinoer. Dette fordi mange ikke ønsker å se kamper i barer og andre steder assosiert med alkohol. Derfor har Novo utvidet utvalget av alternativt innhold på kino.

 

Novo har ikke lov til å gjøre midlertidige ansettelser. Dette øker utgiftene, men det gir også mulighet til ekstraordinær service og oppfølging.

 

Filmer i Midtøsten blir hardt sensurert, noe Kristiansen ser på som en realitet Novo og befolkningen har godtaatt at de må leve med. 88% av befolkningen går på kino hver måned, og innvandrere og arbeidere fra Asia går ofte hver uke.

Annonse
Skroll til toppen