Annonse
Baard Flaaen og Una Berg fra UIP

Hvordan treffe den heldigitale generasjonen

Baard Flaaen har jobbet med journalistikk og digital kommunikasjon og Una Berg er utdannet medieviter. Begge jobber på med digital kommunikasjon og sosiale medier i UIP.

 

Baard åpnet presentasjonen med å snakke litt om GDPR, direktivet som ble vedtatt av EU i 2016. I sommer trådde det i kraft i Norge, og monitoreres av Medietilsynet. Personer har rett til å bli glemt og slettet, og virksomheter kan straffes. Da måtte alle bedrifter slette eksisterende maillister og lister over konkurransedeltakere med mindre de hentet ny samtykke i tide. 70-90% av kundene har raskt forsvunnet fra mail-lister, og Apple har lansert popup-blokkering i sin nettleser, som gjør det vanskelig å samle ny informasjon.

IMG_2765.jpg

 

Sosiale medier

Deretter fulgte Una opp med en gjennomgang av de forskjellige sosiale kommunikasjonskanalene og brukergruppene der. Sosiale medier blir hovedsakelig brukt til å holde kontakt med venner og familie, men også til nyheter og underholdning. De fleste følger ikke bedrifter og merkevarer, og derfor er det viktig å profilere seg som underholdning.

 

83% av Facebook-brukere er innom daglig, og det er derfor det viktigste og kraftigste verktøyet for kommunikasjon til store publikum. På Facebook er fordelingen mellom kjønn og alder jevn, og 3,4 millioner nordmenn har profil. Facebook blas fort gjennom – mange bruker det mens de spiser eller bruker kollektivtransport. Derfor er det viktig å holde kommunikasjonen effektiv på Facebook.

 

Nordmenn bruker i mindre grad enn tidligere Facebook til å dele offentlige innlegg og statusoppdatering, og er mer aktive på personlige meldinger og stories.

 

Snapchat er det nest største sosiale medier, med 2,5 millioner norske brukere. Mange er unge, men de har også en stor andel voksne kvinner. Snapchat er innovative, og kommer stadig med nye funksjoner. 47% av kvinner under 25 følger incluencere på Snapchat.

 

Instagram fokuserer mye på kjøp, og har det integrert i stories og annonsering. 60% av alle norske kvinner under 30 år er på Instagram, og det er derfor en viktig plattform for å treffe dem. Instagram er eid av Facebook, og skal framover integreres mer med Facebook.

 

YouTube er unge menns favorittplattform, og åpner nå for vertikale videoer.

 

DSC_0381.JPG

Generasjon Z

Videre la Baard fram at annonsering er stadig viktigere, fordi man får stadig færre organiske klikk, spesielt på Facebook. Framover kommer vi til å se mer livestreaming, og i 2019 kommer det til å være mer fokus på mikroinfluensere med mellom 1000 og 90 000 følgere og spesialkompetanse som appellerer til smalere grupper. De kan være gode ambassadører for å nå nisjegrupper.

 

Disse elementene og plattformene blir fort en jungel det er vanskelig å finne frem i, og UIPs overordnede råd til konferansen er derfor å samkjøre kommunikasjonen på alle flater, og innad i teamet.

 

Avslutningsvis ble det lagt fram litt nøkkelinformasjon rundt den voksende generasjonen. Generasjon Z (født 1995-2009) er en heldigital generasjon, som kan multitaske med inntil fem skjermer. De unge styrer mange av handlevanene i husholdningen, og har et større behov for å være private enn tidligere generasjoner.

 

De bruker sosiale medier daglig, og 81% ser onlinevideo minst én time hver dag. Mobiler er ikke særlig populære i kinobransjen, men Una og Baard mener vi kan være glade for at vi har en kanal der vi treffer dem.

Annonse
Skroll til toppen