– Norge er et land med knappe marginer for kinodrift, sier Lene Løken, direktør i FILM&KINO.
En oversikt over de største norske kinoselskapenes økonomiske resultat for 2006 viser at lønnsomheten varierer enormt, og at den generelt sett er relativt lav.
– Generelt sett har kommunale kinoer høyere lønnskostnader enn private. De har flere faste ansatte, oftere i fulle stillinger, og de lønnes i større grad etter tariffer med kvelds- og helgetillegg, sier Lene Løken, som understreker at fast ansatte med høy kompetanse er en kvalitet for kinoene.
Noe annet som påvirker kinoenes lønnsomhet er alderen på kinobyggene.
– Vi ser at nye kinobygg er mer rasjonelt utformet, slik at det trengs færre ansatte for å selge og kontrollere billetter og drifte kinomaskinene, og mindre penger til vedlikehold, forklarer Lene Løken.
En vei å gå for å øke inntektene, er dermed å bygge nye kinoer eller rehabilitere de gamle, slik at driften blir mer rasjonell, men den slags byr i første omgang på store investeringer.
Gerd Elin Stava Sandve
Journalist
Tidsskriftet Film & Kino
I siste nummer av
tidsskriftet Film & Kino, som er ute 26. oktober, kan du lese mer om kinoøkonomiske utfordringer, i tillegg til intervjuer med blant andre den nye filmdirektøren Nina Refseth, filmmusikklegenden Ennio Morricone og kinoaktuelle Kenneth Branagh.