Hele 8,9 millioner DVD-er ble solgt i Norge første halvår 2007. Dette betyr at markedet er firedoblet siden 2003, da tallet var 2,2 millioner. Tallene kommer fram i rapporten Norske Videovaner, som utgis jevnlig av markedsanalysebyrået GfK på oppdrag fra bransjeorganisasjonen FILM&KINO.
– Det norske videomarkedet er helt unikt og den norske videobransjen er den mest profesjonelle i hele Europa, sier videorådgiver Erik Zmuda i FILM&KINO. – Mye av forklaringen ligger i at man har bygget opp sterke bransjeorganisasjoner som samarbeider godt med hverandre, og at man har støtteordninger som gjør det mulig å gjennomføre viktige bransjetiltak som markedskampanjer, undersøkelser og markedsanalyser som denne. I Norge gis det dessuten støtte til distribusjon av kvalitetsfilm, noe som har ført til at man har klart å trekke til seg nye kundegrupper. Alt dette setter Norge i en særstilling, sier Zmuda.
Det er gruppen mellom 25 og 34 år som kjøper flest DVD-er og har den største økningen i forbruket. Den eldre aldersgruppen har også økt forbruket, mens gruppen mellom 16 og 24 år kjøpte færre DVD-er enn i samme periode i fjor.
De fleste DVD-ene selges gjennom Internett eller postordre (25%), mens musikkforretninger (20,6%) og dagligvarebutikker (15,6%) kommer på andre og tredjeplass.
Prisen på DVD-er har sunket det siste året og ligger nå på 110 kroner i snitt, mot 122 kroner i samme periode i fjor.
For ytterligere opplysninger, kontakt FILM&KINO ved:
Videorådgiver Erik Zmuda, telefon 22 47 46 19 / 951 01 528.
Informasjonsrådgiver Nina Bræin, telefon 22 47 46 18 /951 50 912.