Foto: Julie Elvestad
Navn: Erik Skjerve
STILLING: Kinosjef på Colosseum
FARTSTID I BRANSJEN: 8 måneder
FAVORITTFILM: Jeg kunne nevnt mange, men hvis jeg må trekke frem en må det bli Inglourious Basterds
1. Hva er ditt beste kinominne?
Fra barndommen må det være første gang kameratgjengen fikk dra til byen og gå på kino uten foreldre. Da så vi Last Action Hero på Eldorado. Fra nyere tid må premieren på Bohemian Rhapsody trekkes frem. Å få ønske velkommen til både konsert og førpremiere under kuppelen var magisk!
2. Hva kjennetegner den ultimate kinoopplevelsen for deg?
En ultimat kinoopplevelse består jo av en mengde detaljer som alle må stemme, og i sum skaper følelsen av å være en del av et kollektiv som sammen blir oppslukt av lyd og bilde. Det grunnleggende i enhver kinoopplevelse er god service, komfort, lyd og bilde. Så toppes det jo når kinoen bygger på med unike opplevelser som passer til filmen. Det kan være skreddersydde kuppelshow, musikalske innslag, foredrag og samtaler på scenen som bringer dybde og perspektiv til filmen, eller aktiviteter som skaper gode minner for barna for å nevne noe.
3. Hvordan tror du fremtidens kino ser ut?
Det er vanskelig å tenke seg at den ser så veldig annerledes ut. Men funksjonen til kinoen tror jeg vil endre seg. Vi må by på mer enn å projisere film på et stort lerret, og ta inn over oss at våre konkurrenter ikke først og fremst er andre kinoer eller Netflix, men heller teater, konserter og andre kulturopplevelser. Et mantra på Colosseum er at ingen må på kino, man vil på kino! Film er jo tilgjengelig for alle overalt. TV’ene i de tusen hjem har aldri vært større og billigere enn nå. Når gjestene allikevel velger å besøke oss, er det fordi de har lyst på en større opplevelse. Da er det vår jobb å sørge for at de sitter igjen med en følelse av at det var verdt både pengene og tiden. Vi må ta vare på det sosiale aspektet som ligger i det å gå på kino sammen, og tilby opplevelser som folk vil betale for og fortelle om! For å klare dette må vi være nyskapende og i kontinuerlig utvikling. Her spiller selvfølgelig teknologi en viktig rolle, og det er viktig at kinoene oppleves som innovative og fremtidsrettet. Vel så viktig er det at vi som jobber på kino forstår at gjestenes forventninger til vertskapet også er i kontinuerlig endring. Vår rolle er ikke bare å kontrollere billetter eller selge popcorn, men å legge til rette for god stemning og fine minner for gjester som i stadig større grad lever sitt liv på digitale flater og sosiale medier, og går på kino for å få en god kulturopplevelse sammen med ekte mennesker.