Foto: Ingar Johansen
Som Film&Kino tidligere har skrevet om, har Colosseums nyoppussede Sal 1 fått den beste kinoteknikken som tilbys i bransjen. Nordisk Film Kino har valgt laserprojektoren Barco DP4K-60L, lydanlegget AuroMax fra Barco og lerretet Ultimate Screen fra RealD. I forbindelse med oppgraderingen, har vi tatt en prat med kinoveteranen Rolv Gjestland, som har vært kinoteknisk konsulent i over 30 år.
Projektor:
NFK har valgt å gå for Barcos DP4K-60L laserprojektor. Andre aktuelle projektorer er blant annet Christies CP4325 eller Sonys SRX-R515. Hva tenker du om at valget fallt på Barco?
De andre projektorene du nevner har ikke nok lys for det store lerretet i Colosseum1. Selv om man hadde 2 stk SRX515 ville man ikke fått mer enn 30.000 lumen, mens DP4K-60L gir 60.000 lumen. Det finnes andre alternativer man kunne brukt, f.eks fra Christie, men her antar jeg NFK har gjort sin egen avveiing av lys, kvalitet og pris. Det er ikke noe kontroversielt i dette valget
Barco DP4K-60L er en 6P RGB laserprojektor. De kunne f.eks valgt fosfor laser. Hvilke fordeler og ulemeper vurderer du rundt valg av lyskilde?
RGB laserprojektorene har mange fordeler fremfor fosforlaserprojektorer. De gir mer lys, de har større fargerom, gir litt bedre kontrast og har mindre lystap over tid, så valg av RGB er åpenbart for en slik sal. Valget mellom 3P eller 6P laser er ikke så viktig siden de har RealD 3D system, men det er ingen ulempe å velge 6P.
Lydanlegg:
Col1 er nå eneste salen i Norge med AuroMax. Hvilke fordeler og ulemper tror du valget av AuroMax bringer med seg?
Også AuroMax benytter høyttalere i taket. Siden det i praksis er umulig på grunn av kuppelen, er det løst ved å prosessere lyden slik at man får en virtuell kanal i taket (det høres ut som lyden fra denne kanalen kommer ovenfra). Barco kjøpte IOSONO, som er et av de første «immersive audio» systemene, fra tidlig 2000 tallet. Et avansert system for å gjengi lyden 3-dimensjonalt i rommet, som noen kaller «audio hologram». Slik kan AuroMax/IOSONO systemet gjengi lyden i den runde salen slik at den oppleves som i et rektangulært rom, slik filmlyden er mikset. Man kan også lage rommet virtuelt større, slik at flere plasser blir liggende innenfor «sweet spot» (området med best lydgjengivelse). Jeg har bare fått med meg en kort demo, men det jeg hørte virket lovende, og lyden er blitt veldig mye bedre enn før.
Det skal bli interessant om distributørene vil ta inn AuroMax versjoner av filmer, fordi det vil være en ekstra kostnad for dem å gjøre det. Selv med nesten 30 Atmos saler er det fortsatt problem å få distributørene til å ta inn Atmos versjoner av alle filmene som er tilgjengelige i Atmos.
Både Dolby Atmos og AuroMax er immersive sound. Hva er det som skiller Atmos og Auromax? Har de samme kvalitet?
Atmos er et såkalt «objektbasert» lydsystem. I tillegg til 5.1 eller 7.1 lyden, kan man ta lyden fra utvalgte objekter (for eksempel fugler, helikoptre, geværskudd osv) og gi dem 3-dimensjonale koordinater, og bevege dem rundt i rommet. På den måten kan publikum trekkes sterkere inn i filmens handling. Man kan også bruke systemet til f.eks. å legge musikk i de fremste surroundhøyttalerne slik at den kommer forfra, men gir rom for dialog og annen viktig lydinformasjon fra lerretet og gjøre denne tydeligere.
AuroMax er en videreutvikling av Barcos kanalbaserte 11.1 lydanlegg. Høyttalerne er plassert i 2 nivåer bak lerretet og på veggene i salen, i tillegg til høyttalere i taket.
Begge systemene har sine fordeler og begrensninger. Hvis jeg skal komme med en personlig vurdering, vil jeg si at AuroMax er bedre til å gjengi atmosfære-lyd, men Atmos er bedre på å gjengi lydeffekter i salen. Men jeg har ikke vært i mange AuroMax saler, og uttaler meg på litt sviktende grunnlag.
Vil filmopplevelsen forringes når filmer ikke er tilgjengelig med miksing i AuroMax?
Jeg tror ikke publikum vil reagere på at en film som er tilgjengelig i AuroMax vises i 5.1 eller 7.1. De vet jo ikke hva de går glipp av. Men hvis filmen har en god AuroMax miks, vil det gi en forbedring i filmopplevelsen.
Lerret:
NFK valgte Ultimate screen av RealD som går innunder kategorien sølvlerret. Selv mente produsenten at de store utfordringene med vanlige sølvlerret har blitt løst med teknologien bak Ultimate screen. Hvilke refleksjoner gjør du deg rundt deres valg av lerret?
Viktigere enn mine refleksjoner er refleksjonene fra lerretet (hehe).
Jeg vært på flere demonstrasjoner av Ultimate Screen, og blir besnæret av egenskapene slik de blir presentert. Dette er første gang jeg har sett film på et Ultimate lerret i en ordinær kinosal, og med det lille inntrykket jeg fikk, ser det ut som de har løst mange av sølvlerretets utfordringer. Det skal bli interessant å høre hva f.eks. filmskapere, og ikke minst filmfotografer sier. Uansett er det blitt en veldig stor forbedring.
Vi fikk også se noen trailere i 3D, og jeg ble imponert over hvor bra det ser ut, så jeg håper vi får mange gode 3D filmer i denne salen.
Til slutt vil jeg gjerne benytte anledningen til å gratulere Nordisk Film Kino med «nye» Colosseum 1. Fantastisk bra, og med et fantastisk show i kuppelen før filmen begynner. Kinopublikummet i Oslo kan glede seg.