Annonse

Oppsummering: Teknisk seminar dag 1

6. – 7. november 2017 er kinobransjens teknikere og maskinister samlet på Vika kino til teknisk seminar under Den norske kinokonferansen 2017. Programmet preges av både nasjonale og internasjonale aktører som presenterer det nyeste innen teknikk som angår kinosalen. Her blir det snakket om alt fra lyssetting i kinosalen til utviklingen innen laserprojektorer og LED skjermer.

Se oppsummering fra dag 2 her

 

Teknisk seminar dag 1

Unique Digital Nordic om løsninger, systemer og bruk av disse

Ved Ørjan Taule, Mons Ødegård og Nina Tryggvadottir fra UDN

Årets tekniske seminar ble åpnet av Ørjan Taule fra Unique Digital Nordic (Tidligere Unique Cinema Systems). Han snakket om nye muligheter med SMPTE standard. Videre snakket Mons Ødegård om hva Autonomous er og hvilke fordeler systemet har. Videre viste han hvordan man nå kan sette opp én mal for alle spillelister. Til slutt presenterte Nina Tryggvadottir en ny portal for Movie Transit.

SMPTE CPL

Taule sammenlignet den gamle Interop DCP som alle kjenner til og SMPTE DCP. Sistnevnte inneholder en ny CPL med mer data, nye bilde- og audiofiler og ny type enkrypsjon av undertekster. Markeringer kan embeddes i en SMPTE CPL for å merke spesifikke «frames». Dette kan f.eks. bli brukt til å automatisere lys opp og ned i salen.

Videre snakket Taule om SMPTEens metada og dens rike innhold av informasjon som man kan lese ut av filene. Deriblant tittel, lanseringsdetaljer, versjon, kjede, distributør, lyd- og bildekonfigurasjon osv. Dette er et alternativ til de lange titlene på DCPfiler som inneholder informasjon om DCPens innhold slik vi kjenner til i dag:

Skjermbilde 2017-11-06 kl. 14.23.53.png 

Autonomous

Etter presentasjonen av SMPTE CPL, introduserte Taule sin kollega Mons Ødegård som snakket om Autonomous. Dette systemet ble først presentert på teknisk seminar i 2016.

Autonomous er en betegnelse på samling av funksjonalitet for daglig teknisk drift i kinoen. Produktet vil samle en rekke ledd i programmeringsjobben og gjøre disse selvdrevne.  Det er også mulig å legge inn egenreklame i tillegg til øvrig reklame i Autonomous.

Ødegaard presenterte deretter en løsning på et hodebry mange kjenner til.En film finnes i mange versjoner, 2D, 3D ulike scopes osv. Det er ofte en utfordring for kinoene å hente ut de riktige versjonene av filmene til de aktuelle salene. Autonomous vil automatisk velge ut de riktige versjonene av filmen og legge denne i spillelisten i salen.

IMG_1133.JPG

Målet med den nye spillelisten som ble presentert er at man skal bare kunne bytte film, trykke på lagre og spillelisten vil kunne vises i hvilken som helst sal. Spillelisten vil selv tilpasses til salen den skal kjøres i. Det kan legges blokker i listen som kun vil vises hvis det er aktuelt for salen den spilles i. F.eks. kan man legge inn block om 3D-briller, men denne blokken vil kun aktiveres hvis filmen vises i 3D i den aktuelle salen.

Til slutt presenterte Ødegård en rekke automatiseringer som gjøres ved Autonomous:

  • Automatisk overføring av innhold til saler
  • Automatisk sletting av gamle importerte spillelister
  • Automatisk sletting av ubrukt innhold
  • Automatisk start og slutt på dag
  • Automatisk stopp av visninger uten solgte billetter

Etter en bolk med mye faglige uttrykk og tekniske detaljer, avsluttet Knut Erik Slettum, fra Trondheim kino, med å dele deres erfaringer med Autonomous. Deres generelle opplevelse av systemet er godt, og det er tydelig at vi har kommet veldig langt i automatisering av programmering.

Ny portal for Movie Transit

Avslutningsvis snakket Nina Tryggvadottir om den nye Movie Transit portalen. Hun gikk igjennom hvordan en kino vil ta i bruk systemet for å enkelt søke opp og booke filmer.

 

Om belysning, lyskilder og bruk av lys i kinoer

Ved Dan Fuhlendorff, Kino & AV-teknikk. Leverandør av kinoteknisk utstyr og belysning til kinosaler.

Dan Fuhlendorff snakket om ledbelysning på kino og innledet med å beskrive mange av fordelene med LED og avkrefte et par myter om LEDbelysning:

  • LED-belysning kan ikke dimmes. Med mange av dagens armaturer er dette mulig.
  • LED-belysning har veldig kaldt lys. Ulike varmenyanser er også noe som er tilgjengelig i dag.

Hovedtema i presentasjonen var å beskrive hvilke muligheter som eksisterer for styring av LED-belysning. Han sammenlignet DMX og DALI, to ulike systemer for styring av lys.

Fuhlendorff viste til slutt en rekke løsninger for stemningsbelysning i sal. For eksempel hvordan taklys kan programmeres til å slås av og på i ulike områder i kinosalen. Deretter viste han en rekke bilder av kinosaler hvor RGB-LEDbelysning har blitt integrert i kinosaler på ulike måter for å skape stemning.

IMG_1150.JPG

 

Cinema’s Technology Outlook and Strategic Implications

Ved Julian Pinn, JP Ltd, teknisk rådgiver for UNIC

Pinn snakket om den teknologiske utviklingen innen en rekke områder i film- og kinobransjen. Alt fra immersive sound, til Virtual Reality, til filmproduksjon, til integrasjon og «big data». Først snakket Pinn om laserteknologi og forskjellige typer laser som brukes. Pinn beskrev dermed noen av forskjellene med RGB laser, RB laser (G av fosfor) og Laser fosfor. Han snakket også om enkelte utfordringer i forhold til «speckle» og farge.

IMG_1160.JPG

Pinn gikk deretter inn på utviklingen innen High Dynamic Range og Active LED og hvilke fordeler og utfordringer som er knyttet til disse i dag. En stor utfordring med Active LED er plassering av høytalere ettersom de ikke kan plasseres bak skjermen slik som med lerret.

Videre snakket Pinn om utvikling innen Virtual Reality, 4DX og immersive sound. Han beskrev forskjellige prosjekter som foregår for øyeblikket innen VR. 4DX og immersive sound er nye teknologier som vi allerede kjenner godt til og har i det norske markedet i dag.

IMG_1162.JPG 

Avslutningsvis snakket Pinn om bruk av Big data og hvordan dette kan bidra til økt innsikt og forståelse av våre kinobesøkende. En viktig teknologi for å tilpasse et kinotilbud til enkeltindividet. Helt til slutt var budskapet til Pinn at det er bra med innovasjon, men det er viktig at vi finner den korrekte balansen mellom innovasjon og integrasjon slik at vi bevarer det gode kinoproduktet vi har i dag.

 

Formatforvirring på kino

Ved Jan Rasmussen, Nordisk Film Biografer

Jan Rasmussen startet sin presentasjon med et krasjkurs i formater på kino, fra filmens begynnelse frem til i dag, for å kjapt lede alle i salen inn på det aktuellet temaet: formater som skaper hodebry for kinoene.

– The Digital Cinema Initiative defines the workflow and the digital cinema package (DCP). The DCI does not require, but recommends two native aspect ratios.

Rasmussen forklarer at han trodde at med digitaliseringen av kinoene, ville man ikke lenger oppleve problemet med at ulike formater ikke ville kunne enkelt tilpasses lerretene. Dette viste seg å ikke være tilfellet. Han viser til at det er filmer som lanseres med formater som er et sted i mellom FLAT og SCOPE. Hvordan løser man dette i kinosalen?

Tomorrowland (2015) ble lansert i 2.20:1, mellom formatene FLAT og SCOPE. Dette skapte hodebry for kinoene som viste filmene på et SCOPE-lerret da filmen ble distribuert i en FLAT-container. Rasmussen viste salen hvordan filmen så ut på et FLAT og et SCOPE lerret.

IMG_1181.JPG

IMG_1184.JPG 

Rasmussen avsluttet presentasjonen med et dypt ønske til studioene:

– We need to tell the studios to release movies in formats between FLAT and SCOPE in both FLAT and SCOPE containers.

 

In the Pub with Mike Bradbury

Ved Mike Bradbury, teknisk sjef i Odeon

I dagens siste innlegg ble det gjennomført en morsom økt hvor Mike Bradbury inviterte til en kinodiskusjon i en sosial setting. Han forklarte at det er i puben man virkelig har de gode samtalene og får sagt sine sanne meninger. Han inviterte derfor tre spesielle gjester, Julian Pinn, Oliver Pash og Ørjan Taule til en samtale i sin improviserte pubsetting.

I rollen som intervjuer (bartender) stilte han ni gode spørsmål om kinobransjens nåtid og fremtid som gjestene fikk reflektere rundt. Noen av spørsmålene som ble stilt var «er HDR viktig for kino?», «vil det alltid være en plass for film?», «hvordan kan industrien innovere?» og «hva er det James Cameron vil ha?»

IMG_1193.JPG 

 

Se oppsummering fra dag 2 her

 

Sjekk ut konferansens fulle program her:

Program Kinokonferansen
Program – English version

Program Teknisk seminar

NB! Forandringer kan fortsatt forekomme.

 

Annonse
Skroll til toppen