Torsdagens første stopp var på Chinese Theatre på Hollywood Boulevard. Her er en av salene inntredet for E-sports. Altså dataspillturneringer. Opptil 12 spillere kan spille samtidig, 6 mot 6. Spillkonsollene, skjermene og stolene kan enkelt senkes ned i gulvet og dermed kan salen også brukes til vanlige forestillinger. Selskapet Mediamation startet opp med å lage stoler med script for IMAX 4D og har 300 installasjoner rundt om i verden til denne teknologien. Man kan begynne med mobilspill i lobbyen og de tolv beste blir valgt ut til å sitte i stolene og spille. Dette blir projisert på lerretet og samtidig sendt online. De har opptil 4000 som følger dette over nettet.Tilskuerne ser på spillet, men det vil også være bevegelse i setene. Dette publikummet bruker gjerne mer i kiosken enn vanlig. En annen inntektskilde er sponsing dette er en veldig attraktiv gruppe for sponsorer. En av deltakerne i spillet her ble «proff» hos E-sportslaget Megapop i Norge. Mobilspill er i kraftig vekst.
Etter dette reiste gruppen til Academy of Motion Pictures Arts and Sciences. The Academy ble stiftet på 20-tallet av blant annet Louis B Meyer, Douglas Fairbanks, Mary Pickford med fler. De har i dag 7000 medlemmer. De skal fremme Film & Kino og gjør dette på mange forskjellige måter. Den mest kjente er Oscarutdelingen, men de programmer forskjellige film og kulturprogram. De har også gallerivirksomhet, samt et stort bibliotek og et svært arkiv. De holder også på å bygge et nytt filmmuseum i Hollywood som åpner om et par år. De jobber også med å utvikle Best practice programmer som blir til standarder. Ofte går veien fra vitenskapsgruppene i The Academy til SMPTE (Society of Motion Pictures and Television Engineers) Før de ender hos ISO. Et nyere eksempel på en slik er ACES. Dette er et åpent fargekoding system som har åpne kilder. Alle kan bruke dem og det er også brukt i større filmer som Thor. Vi ble vist rundt i arkivet.
Neste stopp var hos Real D. 3D produsentene ønsker å perfeksjonere det visuelle miljøet. De vil ha så mye lys som mulig for å skape god 3D. Ønsker å være oppslukende (immersive) så publikum blir en del av fiksjonen. De vil være konsistent gode på kvalitet, ha høy kontrast osv. De har fått laget et lerret kalt «Ultimate Screen» som er 90% mer effektivt enn et vanlig sølvlerret som kan skape ghosting. Med det nye lerretet kan man sitte i større deler av salen enn med vanlig sølvlerret og man får klarere bilde. Det ble diskutert mye i forhold til Ghosting i etterkant. Dette er et stort problem som faktisk har blitt verre de siste årene og kanskje har det skylden for at 3D filmene har hatt nedgang i besøket.
Til slutt besøkte vi Universal Studios. Her ble det også diskutert tekniske problemstillinger. Et av de var Smpte DCP. I Europa har jo Unic og EDCF hatt et samarbeid om å få til dette. Norge var her det første landet som kunne ta imot dette komplett etter et forsøk der Film & Kino var involvert. Deretter kunne Nederland ta det. Det er god dekning i Sverige og Danmark. Blir bedre i Baltikum, Russland, USA og Irland. Har vært litt vanskeligere i Sør-Europa. De fleste studioene er med på dette. Flesteparten av de 40 000 lerretene i USA og Canada kan også avspille SMPTE Dcp. En av utfordringene i fremtiden blir at det er så utrolig mange utgaver av hver film som Studioene må lage. I med at ny teknologi bringer fram nye visningsformer vil dette bli en stor utfordring også i fremtiden. DCI fortsetter med å jobbe mot standarder som vil anvendes på nyere teknologi som for eksempel 3D lyd (immersive audio).
Dag 2 startet opp med et besøk på Pacific Theatres i The Valley. Her har Samsung installert en av sine nye Active Led-Screens. Disse markedsføres under navnet Samsung Onyx, og har en lyd pakke fra JBL. De opererer med tre forskjellige størrelser (der den største er 14 X 7 meter.) Består av 4 ganger 96 enheter og i hver modul er det 3840 piksler. Et slikt lerret skal kunne vare i 17 år. Høytalere er plassert over skjermen og tiltet for å få bedre lyd der man sitter. Bildekvaliteten er meget god og man kan ha noe belysning i salen uten at det går utover bildet. For eksempel i forbindelse med barneforestillinger eller ved servering. De påstår at man kan spare 25 000 dollar pr sal da man slipper å bygge projeksjonsbås og kan også sette inn 36 fler seter. Hele anordningen veier ca 3 tonn. 14 meter versjonen kommer på markedet i Q4.
Deretter dro vi til Harmons hovedkontor som lager høyttalere og som også er eiet av Samsung. Harmon eier flere andre selskaper, mest kjent er nok JBL som ble stiftet på 1920-tallet av James B Lansing. JBL ble kjøpt av Harmon på 1960-tallet. De lager høytalere på stedet og vi ble vist rundt og fikk se blant annet 3D printer der de lager komponenter, snekkerverkstedet der de produserer kassene. Test fasilitetene osv. Etterpå fikk vi høre om nysatsingen deres rettet mot blant annet og oppgradere lyd på hoteller og cruiseskip, kombinere lyd og bilde i butikker. Bruk av lyd og lys i sammenheng og særlig utviklingen av høyttalere, mikrofoner og hodetelefoner.
Etter dette var det tur tilTechnicolors testlab for nye teknologier: Technicolor har laget et sted der filmselskaper og andre kan prøve ut ny teknologi. Blant annet utprøving av filming med Motion Capture, og diverse andre filmproduksjonsteknikker knyttet opp mot særlig datateknologi. De produserer også VR og VR-relaterte fortellinger og lar selskaper som ønsker å bruke systemene deres mulighet til å teste ut både VR og og VR-fortellinger. (Se bilde)
De ønsker å normaliserearbeidet med ny teknologi og forklare det for kreative miljøet. Historisk sett har dette vært en lukket prosess. Folk må bli komfortable med VR. Det er jo en ny teknologi. Man har forskjellige formater og ingen standarder. Folk kan oppleve reisesyke og det er veldig kostbart. Mange forskjelligeselskaper som HP,Viacom etc. benytter seg av dette tilbudet.
Åpnet juni 2017.
Til slutt møtte vi representanter for SONY Pictures. Som dagen før hos Universal ble det mye snakk om SMPTE som nå er i 7-8 land i Europa. I USA har det vært noe problemer med noen typer servere. Det testes for tiden i Mexico, Taiwan og Singapore. Led Screens, kvalitet på 3D osv ble også diskutert.
EDCF – turene gir et unikt innblikk i hva som skjer i forhold til ny kinoteknologi og fasiliteter med samtaler med studioene. Veldig interessante og læringsrike dager for norsk bransje.
.