Annonse

CineEurope

UNIC’s årsraport 2023 publisert på CineEurope


International Union of Cinemas (UNIC), bransjeforeningen som representerer kinooperatører og deres nasjonale foreninger på tvers av 39 europeiske territorier, har i dag publisert sin årsrapport om sentrale kinotrender i regionen i 2022/23.

Rapporten tar et dypdykk i de siste trendene og utviklingen i den europeiske kinoindustrien, kjent for sitt mangfold, innovasjon og dynamikk.

Etter to forstyrrede år markerte 2022 en skritt mot gjenopprettingen av den europeiske kinoindustrien, og sendte et tydelig signal om publikums ønske om å vende tilbake til det store lerret når de ble presentert med et sterkt og mangfoldig filmtilbud. Kinoer bekrefter deres kulturelle og sosiale betydning i lokalsamfunnene.

Sterk vekst i 2022

Det europeiske kinobesøket steg med 36,2 prosent i 2022, med nesten 809 millioner besøk over hele regionen. Box office nådde 5,7 milliarder euro, en svimlende økning på 53,8 prosent fra året før.

På EU-nivå – inkludert Storbritannia – ble det solgt over 655 millioner billetter på kino, verdt anslagsvis 5,0 milliarder euro i billettinntekter – en økning på henholdsvis 62,7 prosent og 68,5 prosent. Disse imponerende tallene ble oppnådd til tross for at noen kinoer sto overfor restriksjoner i løpet av de første månedene av året, sammen med økende energikostnader, virkningen av Russland/Ukraina-konflikten og et fortsatt begrenset filmtilbud.

Enkelte land utmerker seg

Spesielt er resultatene sterke i Romania (+142 prosent sammenlignet med 2021), Litauen (+133,5 prosent), Slovenia (+182,3 prosent), Tyskland (+93,5 prosent) og Østerrike (+96 prosent), eksempler. styrken til sektorens oppgang det siste året.

Lokale europeiske utgivelser har vært avgjørende, med land som Frankrike (41,1 prosent), Tsjekkia (33,5 prosent), Tyrkia (46 prosent), Tyskland (27 prosent) og Danmark (26 prosent) som leder an når det gjelder nasjonale filmers markedsandel.

Mellom 2022 og første halvdel av 2023 klarte flere europeiske og internasjonale titler å slå billettrekorder, med Avatar: The Way of Water som ble den mest innbringende filmen gjennom tidene i EMEA-regionen med nesten 800 millioner dollar i billettinntekter. Triangle of Sadness, Gullpalme-vinneren i 2022, som ble utgitt i over 40 internasjonale markeder, med omsetning på over 25 millioner dollar globalt.

RAPPORTEN KAN LASTES NED HER

Økte prognoser

Gower Street Analytics har nylig økt prognosen for det globale box office for 2023 til 32 milliarder dollar, en forbedring på 10 prosent fra det opprinnelige anslaget på 29 milliarder dollar annonsert i desember 2022.

Globalt var første kvartal 2023 27 prosent foran Q1 2022 og det dobbelte av første kvartal 2021. I EMEA-regionen markerte det det mest suksessrike kvartalet siden starten av pandemien, med en bemerkelsesverdig økning på 32 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

I 1. kvartal 2023 var Nederland over pre-pandemisk gjennomsnittlig billettkontor med 3,3 prosent, Østerrike var opp med omtrent 2 prosent og Norge var tilbake til samme nivå som 2019. Og denne positive trenden fortsatte i mai med det internasjonale marked (ekskludert Kina) som nådde samme nivå som den sammenlignbare måneden i 2017-2019. Spania og Italia oppnådde resultater nær 2019.

Sterk dynamikk 

Disse fenomenale prestasjonene omtalt i UNIC-rapporten – og spådommene for 2023 – gir rikelig demonstrasjon av dynamikken i kinosektoren, drevet av den umettelige offentlige appetitten på kinoopplevelsen.

Tallrike publikumsatferdsundersøkelser over hele Europa avslører at publikum, spesielt de yngre aldersgruppene, stadig vender tilbake til kino og bekrefter kino som det foretrukne og rimeligste alternativet for underholdning utenfor hjemmet. Den svake økningen på 4 prosent i den gjennomsnittlige billettprisen i Europa fra 2021 ble også drevet av den økende populariteten til Premium Large Formats, som vitner om at publikum er villig til å betale mer for en førsteklasses tjeneste eller opplevelse.

UNIC-president Phil Clapp ønsket rapporten velkommen:

«Alle dataene i UNICs årsrapport for 2022 bekrefter det vi allerede visste – at publikum elsker Big Screen. Det er derfor ingen overraskelse at studioer og store distributører har bekreftet sin tillit til og forpliktelse til eksklusive kinoutgivelser, og anerkjenner kinoer som de viktigste stedene for å oppleve kinoens magi. En rik og variert filmoversikt er fortsatt sentral for å tiltrekke både eksisterende og nye publikum.

Noen utfordringer gjenstår – som behovet for en mer konstant flyt av forskjellige filmer, økte driftskostnader for å nevne noen – men kinoer er fortsatt det privilegerte stedet å oppleve filmer fra alle sjangere. Politikere må fortsette sin innsats for å beskytte og feire kinoer, uavhengig av størrelse eller plassering.»

Mange av trendene som er undersøkt i årsrapporten vil også bli diskutert i løpet av uken på CineEurope.

RAPPORTEN KAN LASTES NED HER

Annonse
Skroll til toppen