Tallenes tale for kinobesøket i Norge i juli måned er klar. De viser 1.245.566 solgte billetter i sommermåneden.
Det var filmer som «Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One», «Barbie» og «Oppenheimer» som fikk nordmenn til å vandre i hopetall til norske kinoer i juli måned.
– Dette er den beste juli måned siden juli 2009, som er den beste enkeltmåneden for juli som vi har statistikk på. I juli 2009 hadde norske kinoer blant annet «Istid 3» og «Harry Potter» på film-menyen. Juli 2023 går dermed inn som den nest beste juli måneden noensinne. Det er også den beste måneden totalt vi har hatt på kino på nesten to år, ja, siden oktober 2021 da «James Bond: No Time To Die» hadde premiere. Dette er helt fantastiske kino-tall, sier administrerende direktør Espen Lundberg Pedersen i bransjeorganisasjonen Film & Kino.
Sterk vekst
Til sammenligning ble det solgt 838 600 kinobilletter i juli 2022 og 928 620 kinobilletter i juli 2019 som er siste normalåret før pandemien. Det betyr en økning på hele 34 % fra juli 2022. På 2000-tallet er det kun seks ganger tidligere solgt over 1 million billetter i juli måned.
«Barbie» er den store billett-vinneren i juli måned. Barbie hadde premiere 21. juli og er den mest sette filmen i juli, og er også allerede oppe på fjerdeplass blant de mest sette kinofilmene i Norge i år med 303 326 solgte billetter på kun 10 dager.
På femteplass på årets toppliste finner vi «Oppenheimer» med 225 756 solgte billetter. «Oppenheimer» hadde premiere samme kveld som «Barbie», nemlig 21. juli og er dermed også den nest mest sette filmen i juli måned.
På årets kinotopp finner vi nå også «Mission: Impossible – Dead Reckoning» som hadde premiere 12. juli. Filmen er allerede oppe på plass nummer syv, og har solgt 219 214 billetter.
Super Mario Bros. Movie topper for året
Foreløpig er det «Super Mario Bros. Movie» som topper 2023-listen her til lands, med 410 283 solgte billetter. Denne hadde premiere 5. april. «Kampen om Narvik» er nummer to i år med 333 900 solgte billetter i 2023. Denne hadde premiere 25. desember i fjor.
– «Barbie» har kun spilt en drøy uke og er allerede den fjerde mest sette filmen på norske kinoer i år, og vil med stor sannsynlighet bli den mest sette filmen på kino i 2023, sier Espen Lundberg Pedersen
Og kino-Norge bruker de ressursene de har tilgjengelig når nordmenn folkevandrer til kinoer over hele landet.
– Kinoer over hele landet melder om positivt ville tilstander med fulle hus hver dag siden premieren på «Barbie» og «Oppenheimer». Flere kinosjefer har avbrutt ferien for å bidra med billettsalg, poppe popcorn og rydde saler, sier Lundberg Pedersen.
Takker værgudene
– Overskyet og regn er godt kinovær. Da drar nordmenn på kino. Hvis vi ser bort i fra Nord-Norge, så har det vel vært mye dårlig vær i Norge i juli. Det vil si godt kino-vær, presiserer Lundberg Pedersen.
Og nå er kino-Norge snart tilbake på de tallene som de hadde før pandemien.
I 2022 ble det totalt solgt 8,8 millioner kinobilletter i Norge mot 5,7 millioner billetter i 2021. I 2020 kunne norske kinoer vise til totalt 4,8 millioner solgte billetter, mens det året før var oppe i 11,3 millioner. Tallene i 2020 og 2021 ble svært preget av pandemien. Hittil i år er det solgt 5 183 811 kinobilletter, en oppgang på nær 8 % sammenlignet med samme periode i fjor.
– Vi ligger godt an til å passere 10 millioner solgte kinobilletter i år, og vi nærmer oss der vi var i 2019. Med den sterke kinohøsten vi har foran oss med storfilmer som «Gran Tourismo», «Dune 2», og «Napoleon» – samt en sterk norsk avslutning på kinoåret med «Den første julen i Skomakergata», «Bukkene Bruse på Badeland» og «Konvoi» – lander vi langt foran fjoråret, sier administrerende direktør Espen Lundberg Pedersen.
Topp 5 på kino i juli:
Barbie: 303 326
Oppenheimer: 225 756
Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One: 219 214
Indiana Jones and the Dial of Destiny: 108 208
Elemental: 90290