Markedskampanjen ble presentert for leiefilmforhandlerne under kickoff for Videodagene i Haugesund. Videorådgiver Erik Zmuda i Film & Kino håper alle leiefilmforhandlerne rundt om i landet vil delta.
– Deltakelsen er helt frivillig, men det skal bli vanskelig å stå utenfor når annonseringen av Videodagene starter opp noen dager i forkant av arrangementet, sier Zmuda.
Påmelding kan skje i perioden 1. til 15. september på
www.farojournalen.no eller
www.release.no . Materiellet vil bli sendt ut i god tid før kampanjestart.
Langt bedre tilbud i videobutikken enn på nettet
Bakgrunnen for dette markedsfremstøtet er at leiebransjen i større og større grad merker at de har fått konkurranse i form av lovlig nedlasting, streaming, Altibox og Get, og det øker i omfang. Det er derfor viktig å profilere leiefilmforhandlernes store fordel.
– Videobutikkene har et utrolig stort bibliotek av film og de har dyktige medarbeidere som kan veilede kundene gjennom filmtilbudet. Dette finner man ikke andre steder. Det er viktig å minne publikum på at det går an å leie film i videobutikken, og at en hvilken som helst videobutikk i dag har et langt bredere og bedre filmutvalg enn aktørene på nettet, sier Zmuda.
Markedsarbeid
Sprøe videodager er en kampanje som er initiert og utviklet av bransjen selv. I motsetning til mange andre kampanjer har man denne gangen valgt å bruke kompetansen som allerede er i bransjen i arbeidet med å profilere dagene. Det er nedlagt stor innsats og et godt stykke arbeid av Videodagenes arbeidsgruppe, som består av Annicke Jarnæs fra Warner Bros. Entertainment, Britt Sundal fra SF Norge, Arild Tumyr fra Mix Scene1, Roald Dye i Norsk videogramforening, Kjell Fosseng i Norske videohandleres forbund og Elisabeth Granlund fra Video Nova.
Videodagene skal frontes bredt i en rekke av landets største mediekanaler. Det rykkes blant annet inn annonser i de store riks- og byavisene, Se og Hør, Facebook, Filmweb, VG Mobil og VG Nett. Under hele kampanjen sendes det også 30-sekunders radiospotter på P4 og P5. Annonsene vil lenkes til www.videodagene.no. Der vil for øvrig all kampanjeinformasjon sluttbrukeren trenger være samlet, inkludert butikkoversikt.
Godt samarbeid med distributørene
Videodagene har vært arrangert mange ganger tidligere. De siste årene har det imidlertid vært vanskelig å finne en form som kunne fungere og det er derfor noen år siden Videodagene sist ble arrangert.
Denne gangen har distributørene og videohandlere gått sammen om en split-ordning/”profit share”, slik at det er nok kopier tilgjengelig. Ti distributører plukker ut en filmtittel hver. Disse skal være med på å profilere og fronte kampanjen. Nå ser distributørene på release-planene sine for å forbedre høstens sprøe dager.
Følg med på www.videodagene.no fra 10. september.
– Film & Kino synes også at Videodagene er utrolig viktige for bransjen og bidrar med 600 000 kroner som et ledd i tilbakeføringen av midler som innbetales fra videobransjen til Norsk kino- og filmfond, sier Zmuda.