– Film er kjernen i vår virksomhet, og som Norges største kinoselskap ønsker vi å bidra til å opprettholde et mangfold i finansiering og distribusjon av norsk film, sier Geir Bergkastet, adm. direktør i Oslo Kino. – Med dette får vi også tilgang til større deler av filmens verdikjede, sier Bergkastet i pressemeldingen.
De siste årene har Oslo Kino foretatt en rekke strategiske grep. I 2008 overtok selskapet driften av kioskene. I 2009 utvidet Oslo Kino driften med kinovirksomheten til Norsk Kino, og i 2010 ble reklamesalgsselskapet Media Direct Norge kjøpt av Oslo Kino.
– Oslo Kino har alltid hatt fokus på norsk film, og når muligheten bød seg til å overta et tradisjonsrikt og meget kompetent distribusjonsselskap, var det en anledning vi ønsket å gripe, avslutter Bergkastet.
– Dette er veldig spennende. Oslo Kino som nye eiere ser jeg på som både positivt og inspirerende – ikke minst fordi de har film som kjernevirksomhet. Dette innebærer at vi nå kan videreføre det engasjement og den kunnskap som finnes i selskapet i dag, sier Frida Ohrvik, administrerende direktør i Sandrew Metronome Norge.
Frida Ohrvik bekrefter overfor Film & Kinonytt at kinoavdelingen i Sandrew Metronome Norge i utgangspunktet vil fortsette med samme stab som i dag etter eierskiftet.
– Det har vært viktig for Schibsted Media Group å finne en god og helhetlig løsning for en viktig norsk filmaktør som Sandrew Metronome Norge. Vi mener at dette bidrar til å opprettholde mangfoldet innenfor norsk film. Vi er svært glade for å kunne overlate selskapet til en så seriøs og kompetent eier som Oslo Kino, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted Media Group.
Overtakelsesdatoen er 1. juni 2011.
Høsten 2011 vil Norsk Filmdistribusjon markedsføre og distribuere følgende norske filmer;
Få meg på, for faen – 19. august,
Oslo, 31. august – 31. august,
Sønner av Norge – 9. september og Skandinavias første helaftens live action spillefilm i 3D;
Blåfjell II – 18. november