Første dag gikk med til tegning av fremtidsscenarier og filmvisning. Aller først snakket Arts Alliance grunnlegger Thomas Høegh om hvordan han trodde kinoopplevelsen kom til å være i år 2022. Høegh mente kinoopplevelsen kom til å være rikere, med forskjellige typer innhold, forskjellige typer filmgenre og der kinosjefen måtte agere som redaktør og være aktiv i forhold til sitt publikum, som kom til å sette mange av premissene for programmeringen. Film & Kinos egen Ingar Johansen trakk deretter de lange linjene tilbake og kom med noen prognoser fremover i forhold til kinobesøk og prognose for befolkningsutviklingen. Frode Soleim fra Filmweb snakket om utviklingen av digitale medier og viste spesielt hvordan spredningstiden fra et medie blir etablert til det når noen millioner brukere, er blitt kuttet kraftig. Deretter var det visning av Reisen til Julestjernen før en hyggelig middag på Harmanns Brygge.
Dag to hadde to bolker:
Den første var teknisk. Ørjan Taule fra Unique Cinema Systems snakket om viktigheten av å integrere de forskjellige systemene i kinoen, som for eksempel billettsalg, reklame, digitale nøkler m.m. og også hvordan man kunne integrere mellom kinosentre. Uniques filmleverandørsystem MovieTransit ble også beskrevet. Deretter ble det vist eksempler på ”Higher Framerates” (flere bilder i sekundet enn det som er vanlig i dag) mens Ørjan Taule og Film & Kinos Rolv Gjestland forklarte. Til slutt ble det en lytt på Dolbys nye 3D lydsystem, Dolby Atmos. Kristiansand Kino er blitt med i en betatest av produktet. Dette er et kvantesprang i utviklingen av kinolyd, og 11 filmer er planlagt i formatet neste år.
Lunsjen ble inntatt på Kilden, det nye kulturhuset i Kristiansand, der det også var omvisning.
Etter lunsj var kiosksalg og markedsføring tema. Nicolai Martens fra Location snakket om Vinnovasjonslabprosjektet som også har kinodeltakelse og fortalte om videreutviklingen av dette. Deretter kom Barry Jones fra Coca Cola, som viste til et prosjekt der man ved å intervjue kinogjengere som brukte kiosken og ved å implementere forandringer basert på svarene fra de som ble intervjuet, så fikk man økt lønnsomhet ved kinokiosker i to land. Til slutt på onsdag kom den tidligere markedsdirektøren i Vue Cinemas, Mark de Quervain og snakket om markedsføring av film i en ny digitalverden. God middag på Food Asylum.
Temaet den tredje dagen var konstruksjon og rekonstruksjon av kinobygg. Her talte SF Kinos Ivar Halstvedt om hva som er viktig å huske på ved bygging av kinoer i Norge, mens SF Bios Mats Kullander delte villig med oss alle de mange kinoprosjektene han har vært med på i sin 28 år lange karriere som kinobygger og ombygger for SF Bio i Sverige. Vår vert, Petter Benestad fra Kinosør, snakket så om arbeidet med å utvikle den regionale kinokjeden Kinosør. Til slutt var det en paneldebatt med spørsmål og svar.