Annonse

Kinoene på Facebook

De aller fleste kinoene, ca. 160, har opprettet en Facebookside eller -gruppe for kinoen og bruker denne kanalen til markedsføring og informasjon, dialog med kundene, kundeservice og billettsalg. Publikum har forventninger om at kinoen er til stede på Facebook, og at responstiden er kort. Veldig mange av kinoene gjør en utmerket jobb for å utnytte potensialet og innfri publikums forventninger.

Følg reglene, så ikke siden blir stengt av Facebook

Vi ser dog at det er noe usikkerhet rundt reglene for konkurranser på Facebook. Konkurranser på en facebook-side er et effektivt virkemiddel for å tiltrekke «likere» (tilhengere/følgere) til siden, og for å skape engasjement og entusiasme. Regelverket for slike konkurranser er imidlertid ganske strengt, og den som bryter reglene risikerer å få hele siden stengt ned av Facebook. Hele regelverket (promotional guidelines) kan leses her. Ved opprettelse av Facebooksiden godtok administratoren betingelsene. Reglene finner du også helt nederst på Facebooksiden din. Klikk på «Terms».

Kort fortalt kan man ikke bruke noen av Facebook sine basisfunksjoner (del, lik, kommenter eller tagg) som elementer i konkurranser. Du kan gjerne oppfordre til alle som følger deg til å like, dele eller kommentere på ting du gjør, og det bør du også gjøre hvis du har godt og engasjerende innhold. Men det kan ikke være et element i hvordan vinneren i en konkurranse kåres.

Et eksempel:
«Trykk på Liker-knappen om du synes dette var fint!» er lov.
«Trykk på Liker-knappen om du vil være med i trekningen om å vinne denne fine premien!» er ikke lov.

Disse reglene hindrer at Facebook renner over av reklame og oppleves som spam med mas om deling og om å sanke stemmer/likes.

Med godt innhold, engasjerende dialog og god kundebehandling får du de riktige folkene til å like siden din. Da vil følgerne dele siden og innholdet fordi de synes du fortjener det og fordi de ønsker å anbefale det til andre. Bruk også andre markedsføringskanaler for å gjøre publikum oppmerksom på at kinoen har en Facebookside, som avisannonser, nettside, månedsprogrammet osv.

Lovlige alternativer

  • Meld deg på/send inn bildet til følgende epost x, for å bli med i trekningen av fine premier.
  • Legg igjen en kommentar på bloggen vår/lag et eget blogginnlegg, hvor du ber om at de lenker til din webside/din blogg.
  • Legg konkurransen på din webside.
  • Lage en 3. parts applikasjon på facebook (bruk f.eks. Fanbooster.com, North Social eller noen andre tilsvarende), som gjør at folk oppfatter at dette skjer på Facebook, i en egen fane, men teknisk sett blir det ikke spam når de registrerer seg (for info om registrering sendes ikke ut i nyhetsfeeden til folk). Her kan du også inkludere et felt i registreringen, hvor du sier at folk kan hake av om de vil motta ditt nyhetsbrev, og på den måten får du også bygget opp den databasen og kan fortsette kommunikasjonen med dem der.
  • Hvis du ikke forhåndsannonserer det, kan du med ujevne mellomrom dele ut en overraskelse til en følger. ”Vi er så glade for at vi har passert 2 000 følgere på siden vår at vi gir to kinobilletter til følger nr. 2000 som er xx”. Vedkommende må kontaktes på e-post eller telefon på forhånd, og helst også si ja til at navnet publiseres på veggen.

 Dette kan du ikke gjøre

  • Kreve at de deler bildet ditt/siden din for å bli med i konkurransen din.
  • Trekke vinner blant alle som liker/kommenterer på et innlegg/siden din.
  • Kreve at de tagger seg (deg) i et bilde.
  • Kreve at de laster opp bilde på din Facebookside.
  • Annonsere at du kommer til å gi en premie til følger nummer x /når du når x antall følgere (om du ikke forhåndsannonserer det, kan du gjøre akkurat dette som en overraskelse med ujevne mellomrom).
  • Kontakte/annonsere vinner av dine konkurranser direkte på Facebook, uten å ha kontaktet vedkommede utenom Facebook først (telefon/epost o.l.)

Eksemplene er hentet fra Astrid Valen-Utvik sin blogg http://valen-utvik.no/2012/09/konkurranser-pa-facebook-enkelt-forklart/

Gode kilder til informasjon om dette temaet

Annonse
Skroll til toppen