Norske foreldre er i Europa-toppen når det kommer til å engasjere seg i barns spillhverdag, men det er fremdeles mange i 10-årsalderen som har tilgang på spill med 18-års anbefaling. Navnet på kampanjen er «Spill på lag», både for å underbygge det faktum at norske foreldre er flinke på dette, men også for å få stadig flere til å spille på lag med aldersanbefalingene.
PEGI (Pan European Game Information) er et felles europeisk system for alders- og innholdsmerking av dataspill. Systemet støttes i dag av hele 30 land, deriblant Norge.
Spill på lag
– Årets PEGI-kampanje har som mål å engasjere seg i barns spillhverdag og å informere om aldersgrenser på dataspill. Å velge rett spill er ikke alltid like lett, og denne kampanjen vil være en enkel måte å gi foreldre en større bevissthet rundt aldersgrenser på spill, sier seniorrådgiver Thomas Haugan-Hepsø i Medietilsynet.
På den nye kampanjesiden finner man enkel informasjon om aldersanbefalinger på dataspill, med lenker til nyttige verktøy slik som PEGI-applikasjonen.
PEGI-kampanjen støttes av Medietilsynet, Elkjøp, Spaceworld, NSM og ISFE (Interactive Software Federation). I tillegg støtter Microsoft Norge årets Facebook-quiz med premier.
Lenke til kampanjesiden på Facebook.