Tonny Pedersen tok 16 elever med på visning av Victoria i forrige uke. De tre andre bidragene belønnes med 10 norgesbilletter:
Gunni Banggren, Ringerike videregående skole
Janicke Christensen, Bjørnholt videregående skole
Marie Engeseth Felde, Noroff videregående skole
Skolekinovisningen er gitt av SF Norge og Filmkameratene mens norgesbillettene er gitt av Film & Kino.
Vinnerbidraget
Hvordan undervise i ”Victoria” av Knut Hamsun:
Vi leser boka og vektlegger spesielle utdrag: øya, hulen, hjemkomsten og slottsselskapet. Disse scenene dramatiserer vi, og vi lager tablå. Vi snakker om virkemiddel som er brukt: pauser, poetisk språk, frampek, tema underveis som forelskelse, sjalusi, klasseskille, arrangerte ekteskap, drømmen om å bli noe stort, det ubevisste sjeleliv, skildringer i naturen som illustrerer personenes sinnstilstand, karakteriserer hovedpersonene (indre og ytre personskildring), parallellhistorier i teksten (huslæreren), bevisst bruk av lys og musikk i den dramatiske teksten som vi har i tillegg, og selvfølgelig det helt store: kjærligheten.
Vi setter teksten i sammenheng med tiden den ble skrevet i og sammenligner med forhold i dag.
Hamsuns liv og forfatterskap blir gjennomgått, og andre tekster som Pan og Sult blir nevnt.
Jurybegrunnelsen
Vi liker at handlingen brytes ned til enkeltsekvenser hvor de mest sentrale håndteres spesifikt – gjennom egne dramatiseringer. (Merk: På denne listen nevner Pedersen «hulen». De bør imidlertid være klar over at der hvor boka forteller mye om Johannes sitt forhold til en hule, berører filmversjonen denne i liten grad).
Lista med virkemiddel som Pedersen fører opp åpner også opp for mange ulike læringsutbytter – og hvis mye av dette gjennomgås før visninger, skulle bevissthetsnivået og utbyttet til elevene i kinosalen være høyt. Generelt sett er opplegget helhetlig og fint. Ambisiøst på elevenes vegne, forhåpentligvis ikke for ambisiøst, da dette er en ungdomsskole.