Annonse

Spille Minecraft for å lære

Læreren Magnus Sandberg har i samarbeid med Medietilsynet og Senter for IKT i utdanningen utviklet et studieark der dataspillet Minecraft brukes aktivt i undervisningen.

– Læreplanen er jo helt åpen for dette, det er snakk om å bruke spill som redskap, sier Sandberg.

Gammel metode i ny innpakning
Digitale ferdigheter kan gi ny giv til tradisjonell undervisning. Å bruke mulighetene som finnes i dataspill gir gevinst både for barn og unges digitale ferdigheter, men også for ferdighetene i fag som matematikk.

–  Vi må tørre å utnytte mulighetene som spillene gir oss, sier Magnus Sandberg. – Elevene går inn i prosjektene med motivasjonen på topp, og de fryder seg over at det ikke finnes noen tradisjonell metode å arbeide etter, og at oppleggets suksess eller fiasko henger på deres aktive deltakelse, sier han.

Derfor brukes Minecraft
Spillet Minecraft er laget på geometriske prinsipper og derfor egner det seg godt i en undervisningssituasjon. I tillegg er Minecraft gratis, kan brukes rett i nettleser – og det er et spill som er godt kjent blant unge. Medietilsynet og Senter for IKT i utdanningen ønsker med dette prosjektet å vise dataspillets positive potensiale, også i skolen.

– Minecraft er svært populært spill blant unge, og det er et godt utgangspunkt for å utvikle et praktisk studieark. Vi vet at barn og unge har lyst til å snakke med voksne om spill – og de har lyst på engasjerte voksne, sier seniorrådgiver Thomas Haugan-Hepsø ved Medietilsynet.

Les mer om Spillark Mindcraft som undervisningsopplegg her.

Magnus Sandberg er lærer og underviser til daglig i historie, samfunnsfag og norsk ved Stovner videregående skole. Han har tidligere gjort seg bemerket ved å ta i bruk kommersielle spill i skolesammenheng. I 2010 ble han tildelt pris som årets IKT-pedagog, og invitert til Microsofts store «partners in learning»-konferanse i Moskva, der han demonstrerte pedagogisk bruk av actionspillet Assassin’s Creed 2.

 

Annonse
Skroll til toppen