Annonse

Fysisk og digitalt filmkonsum jevnstort

Undersøkelsen ble gjennomført i april, og nesten halvparten av husholdningene (47,7 prosent) svarte at de enten har et abonnement på en nettbasert filmtjeneste eller har leid film via en slik tjeneste. 42,2 prosent har ifølge undersøkelsen en abonnementsløsning, mens 21,8 prosent har leid film via tjenester der de betaler per film. Noen har gjort begge deler, og derfor blir andelen til sammen 47,7 prosent.

Nesten like mange har kjøpt fysisk film (46,2 prosent), og en god del har både kjøpt en fysisk film (DVD eller Blu-ray Disc) og digital film. Til sammen har 68,2 prosent kjøpt film digitalt eller fysisk.

Nettbrett er en sterk driver for å se film digitalt
Veksten i nettbasert filmkonsum skyldes både at tilbudet øker raskt og at stadig flere har det tekniske utstyret de trenger for å utnytte disse tjenestene. GfK lister i sin undersøkelse nesten 20 ulike tilbydere, og enda er det nok flere. Og stadig flere kan ta dette rett inn på TV-en sin.  I første kvartal i år ble det solgt 101.000 TV-apparater. 61 prosent av disse hadde Web-innhold. Det betyr at kjøperne får tilbud om nettbaserte filmtjenester via sin nye TV. Nettbrett er en annen mulighet. 27 prosent av alle husholdningene svarer at de har brukt nettbrett til å se film. GfK sier i rapporten at tilgang til nettbrett i seg selv er en sterk driver for å ta i bruk nettbaserte filmtjenester. Når flere skaffer seg nettbrett betyr det økt bruk av disse tjenestene.

 

Annonse
Skroll til toppen