Sommerens best besøkte film er Grusomme meg 2, med 225 852 besøk. Dette står i skarp kontrast til i fjor da Istid 4:Kontineneter på avveie hadde 582 580 besøk i løpet av sommerperioden. Dette viser hvor stor betydning filmtitlene har for besøket på kino.
De senere årene har sommeren i Norge blitt god kinotid, med premierer på store Hollywood-produksjoner med publikumsappell. Og når de rette filmtitlene kommer, finner publikum veien til kinoene – uavhengig av været.
– Med to unntak har sommerbesøket på norske kinoer ligget godt over to millioner siden 2007. Men i år har det dessverre ikke vært filmer på kino som har fenget de store publikumsgruppene, sier kommunikasjonssjef Birgitte Langballe i bransjeorganisasjonen Film & Kino.
Det er imidlertid veldig hyggelig at publikum denne sommeren har kunnet velge i nyankommet norsk film på kino.
– Tradisjonelt har det ikke vært mange norske premierefilmer i perioden mai, juni og juli. I år kom det tre – Pelle politibil på sporet, Kunsten å begrave en hund og Pornopung. Pelle politibil på sporet og Pornopung har stått for 76 prosent av besøket på norske filmer denne sommeren, sier Langballe.
(Sommerbesøket er regnet fra 1. juni til og med 8. august. Det vil si at filmenes totale besøk kan være høyere enn oppgitt her).