Annonse

Syv nye filmstudieark

Filmstudieark er pedagogiske opplegg for filmer som passer til undervisning, og Film & Kino lager ark til nye filmer fortløpende. Blant de kinoaktuelle filmene er det tilgjengelig filmstudieark til De tøffeste gutta, Maur i rompa, Hokus Pokus Albert Åberg, Kyss meg for faen i helvete, Mormor og de åtte ungene, Ernest og Celestine og Den grønne sykkelen.

De tøffeste gutta
Klassetrinn: 5.-9. klassetrinn
Fag: Norsk, samfunnsfag, RLE
Tema: Individ/gruppe, kulturmøter/-konflikter, litteratur på film, mobbing, oppvekst/familie, tenår/skole og seksualitet, vennskap/respekt

Tolv år gamle Modulf finner seg i å være skolens store mobbeoffer, for så lenge mobberne er travelt opptatt med å mobbe han så rekker de jo ikke å mobbe noen av de andre! Men så en dag begynner en ny elev i klassen, Lise, og hun finner seg ikke i at Modulf går med på å bli plaget. Hun krever at Modulf tar et oppgjør med mobberne, noe som slettes ikke er så lett.

Maur i rompa
Klassetrinn: 1.-4. klasse
Fag: Norsk, samfunnsfag, naturfag, RLE
Tema: Individ/grupper, kulturmøter/konflikter, oppvekst/familie, vennskap/respekt, konflikt/menneskerettigheter

Bram skal begynne i første klasse. Han gleder seg veldig fordi han er en nysgjerrig gutt som elsker å undersøke hvordan ting er satt sammen, tenke ut egne oppfinnelser og samle på rare ord. Men han blir veldig skuffet når han får en streng lærer som alltid ber han om å sitte stille på pulten sin. For Bram synes det er umulig å holde beina sine i ro.

Hokus Pokus Albert Åberg
Klassetrinn: 1.-3. klassetrinn
Fag: Norsk, samfunnsfag, RLE og Kunst og håndverk
Tema: Individ/gruppe, litteratur på film, mobbing, oppvekst/familie, vennskap/respekt

Albert Åberg bor alene sammen med sin pappa i en blokkleilighet. Han skulle ønske de hadde en hund. Men Albert får hele tiden høre at han ikke er stor nok til å ta ansvar for et kjæledyr. Albert blir så kjent med Gustav, en eldre mann som eier en valp som Albert får lov til å gå turer med. Vil pappa nå se at han er stor nok til å ta ansvar? Gustav avslører at han kan trylle, men er han en ekte magiker eller ikke? Albert blir forvirret og klarer ikke helt å skille mellom sannhet og usannhet. Albert begår feil som skaper forviklinger og som setter andres tillit til han på prøve. Det er vanskelig å forsøke og være stor nok.

Kyss meg for faen i helvete
Klassetrinn: 8.-9. trinn, 10. trinn, Videregående
Fag: Norsk, Samfunnsfag, RLE-faget
Tema: Individ/gruppe, Kulturmøter/-konflikter, Vennskap/respekt, Oppvekst/familie, Tenår/skole og seksualitet

Kyss meg for faen i helvete er en ungdomskomedie med utgangspunkt i dramaet som oppstår når en ung jente oppdager at hun forelsker seg i feil fyr. Men hvor feil viser fyren seg egentlig å være når de to setter av tid til å bli bedre kjent? Når Tale og Vegard sakte, men sikkert, åpner sine ulike verdener for hverandre, oppdager de stadig flere ting de kan like med den andre. Plutselig syder både vennegjengen, teaterstykket og ungdomsmiljøet av følelser man ikke var forberedt på.

Mormor og de åtte ungene
Klassetrinn: 1.-4. trinn 
Fag: Norsk, Samfunnsfag, RLE-faget
Tema: Likestilling/kjønnsroller, Oppvekst/familie, Vennskap/respekt, Litteratur på film, Individ/gruppe

Mormor og de åtte ungene er historien om syv år gamle Mona og hennes flokk med hel- og halvsøsken. De bor sammen med mor og far i Oslo, og hverdagene er hektiske og viltre, men samtidig fylt av harmoni og humor. Men alt blir kaos da deres splitter nye lastebil stjeles, samtidig som deres mormor rømmer fra aldershjemmet sitt for å avlegge et overraskelsesbesøk.

Mona og mormor bestemmer seg for å finne lastebiltyven sammen, men midt opp i det hele venter Monas mor et nytt barn, mormors høytelskede hjulvisp ødelegges og må erstattes, og det haster for familiens far med å få tjent penger for å kunne forsørge alle sammen.

Ernest og Celestine
Klassetrinn: 1.-4. trinn
Fag: Norsk, Samfunnsfag, RLE-faget, Kunst og håndverk 
Tema: Eventyr/fantasy, Individ/gruppe, Kulturmøter/-konflikter, Oppvekst/familie, Vennskap/respekt

Den lille musa Celestine bor i en museby under bakken. Om natten må hun snike seg opp til bjørnebyen for å stjele bjørnetenner. Musene trenger nemlig de sterke tennene bjørnene har til å erstatte sine egne med når de blir slitte. Begge byene lever i frykt for hverandre. Men Celestine ønsker ikke å være bjørnenes fiende, hun ønsker hun kunne være venn med en bjørn. Så en natt møter hun den ensomme og sultne bjørnen Ernest, som prøver å overleve som gatemusikant. Sammen gjør de innbrudd i en godteriforretning, og trøbbelet er i gang! De får både politimus og politibjørner i hælene, og fremtiden ser mørk ut. Men til tross for sine store forskjeller finner Ernest og Celestine trøst i hverandres selskap, og de lærer hverandre å verdsette livet i stadig større grad.

Den grønne sykkelen
Klassetrinn: 5.-7. trinn, 8.-9. trinn, 10. trinn
Fag: Samfunnsfag, RLE-faget 
Tema: Individ/gruppe, Oppvekst/familie, Konflikt/krig og menneskerettigheter, Kulturmøter/-konflikter, Likestilling/kjønnsroller, Politikk og samfunn, Tenår/skole og seksualitet, Vennskap/respekt

Ti år gammel Wadjda bor i Saudi Arabias hovedstad, Riyadh. Hennes hverdag preges av et svært konservativt og mannsdominert samfunn, hvor streng religionsutøvelse og underkastelse er sentrale deler i kvinnenes liv. Den oppfinnsomme og bestemte Wadjda utfordrer tradisjonene. Hun bestemmer seg for å spare penger til sykkel, noe som er helt uhørt av en saudiarabisk jente. Moren hennes er redd Wadjda skal skade seg på sykkelen, slik at hun ødelegger jomfruhinnen sin. I så fall kan hun ikke giftes bort. Dette bekymrer ikke Wadjda, men i tillegg til vanskeligheter med å tjene nok penger til sykkel, opplever Wadjda frustrasjonen rundt farens ønske om å finne seg en ny kone – samt at skolen hun går på stiller svært strenge krav til elevene. 

 

Annonse
Skroll til toppen