Annonse

Tilbake til Flåklypa

Entreprenør og sykkelreparatør Reodor Felgen, den personifiserte morgenfuglen Solan Gundersen og det engstelige B-mennesket Ludvig er de mest folkekjære figurene i norsk filmhistorie ved siden av Olsenbanden. Kjell Aukrusts skaperverk sørget for tidenes norske filmsuksess da Ivo Caprino brakte de til live i dukkefilmen Flåklypa Grand Prix i 1975. I 1998 returnerte trioen med tegnefilmsuksessen Solan, Ludvig og Gurin med reverompa.

Nå er det omsider duket for et tredje filmbesøk til den lille fjellbygda som ligger sju og tredve mil nordover, litt øst og oppover. Med Solan og Ludvig: Jul i Flåklypa gir regissør Rasmus Sivertsen oss den første norske helaftens dukkefilmen på nærmere fire tiår. Ny rakettkjelke er det også kommet til siden sist, et fartsvidunder som kan gi Il Tempo Gigante konkurranse i innersvingen og som Blodstrupmoen bare kan drømme om.

Erfaren Flåklypa-tilreisende
For en animasjonsentusiast fortoner et besøk hos Qvisten Animation i Oslo seg som en tur til eventyrland, hvor de siden etableringen i 1994 har produsert over 400 reklamefilmer, flere animasjonsserier, langfilmer og musikkvideoer. De siste tre årene er det Flåklypa som har dominert hverdagen for kreativ leder og regissør Rasmus Sivertsen, et univers han ikke var ukjent med i forkant.

– Som så mange andre av min generasjon var Ivo Caprinos film en av mine første store kinoopplevelser. På midten av 90-tallet jobbet jeg som animatør på tegnefilmen Gurin med reverompa hvor vi samarbeidet tett med Aukrust som selv ofte var innom studio. Jeg hadde ansvar for Solan Gundersen og snakket mye med Kjell om alt fra hvordan Solan var som person til hvordan han ville ha lukket en dør.

– Har det at du samarbeidet direkte med Aukrust vært verdifullt å ha med seg videre til Jul i Flåklypa?

– Det tror jeg har vært veldig viktig. Da jeg ble spurt om å ha regi på filmen, følte jeg umiddelbart at det var noe jeg hadde lyst til. Jeg føler jeg har en base med meg inn i prosjektet fra arbeidet på Gurin med reverompa hvor vi tegnet og tegnet i flere år, men hvor jeg samtidig fikk grundig innføring i Flåklypa.

Organisk, skjevt og ekte
Solan og Ludvig: Jul i Flåklypa byr på det vi kaller stop-motion-animasjon, som også kan oversettes med enkeltbildeautomatikk. Med dette menes en animasjonsfilmteknikk hvor man flytter og avfotograferer gjenstander bilde for bilde for å skape en illusjon av bevegelse og liv når bildene etterpå vises som sammenhengende film. Selv om dette er en svært tidkrevende prosess, er ikke Rasmus Sivertsen i tvil om at de gjorde et klokt valg ved å gå vekk fra dataanimasjon og i stedet gjøre en god, gammel dukkefilm.

– De fysiske modellene gir oss en mer ekte, organisk skjevhet og overflater som man ikke har i dataanimasjon. I tillegg har dataanimasjon en teknologisk datostempling, se bare på den første Toy Story-filmen. Jul i Flåklypa vil ikke se like datert ut om ti år, slår han fast for Film & Kino mens han ivrig viser bilder på storskjerm fra den omstendelige produksjonen.

– Selv om dette er den tredje filmen i rekken så har det vært viktig for oss å distansere oss fra de to forrige filmatiseringene. I tillegg til design så har vi også stemmemessig gått tilbake til Aukrusts bøker. Han skrev dialogen på dialekt og dette er noe vi har tatt inn i filmen. Samtidig har vi hatt i bakhodet at stemmene ikke kan høres helt annerledes ut. Casting av stemmer tok lang med utallige runder hvor vi hørte på og klippet sammen før vi omsider fant de rette.

Identifiserer seg med skurk
Sjefsredaktør Frimand Pløsen var tidligere en av de mest profilerte karakterene signert Aukrust. I Jul i Flåklypa vender Pløsen tilbake til rampelyset som filmens skurk der han kjemper for å holde Flåklypa Tidende flytende med alle midler.

– Inntil Flåklypa Grand Prix ble filmatisert var han blant de mest kjente figurene. Det er morsomt å ta tak i gamle karakterer som Pløsen og sportsjournalist Melvin Snerken, filmatisere de og dermed bygge inn noe nytt, forteller regissøren som selv kjenner seg igjen i redaktøren.

– Jeg liker veldig godt hvordan Pløsen-karakteren er blitt, han er nok den jeg selv identifiserer meg mest med. Ikke fordi han er skurk, men fordi han er en stressa redaktør som trass motstand gjør alt han kan for at avisa skal gå rundt, smiler Sivertsen lurt.

Norsk animasjon til topps
Rasmus Sivertsen er utdannet fra animasjonslinja ved Høgskolen i Volda og har vært medeier i Qvisten Animation siden 1997. Det norske animasjonsmiljøet har vokst i løpet av de siste tiårene, og han nøler ikke med å si at vi nå befinner oss i toppsjiktet.

– For øyeblikket er vi det landet i Skandinavia som leverer mest. Vi merker stadig mer påtrykk fra produsenter som ser at risikoen er mindre enn tidligere, samtidig som filmene går bra på kino. Men det som er så kult er at gjennom alle disse filmene har man nå en gjeng med animatører og effektfolk som er blitt sinnssykt flinke.

– Hvilke tips har du til unge spirer som drømmer om en fremtid innen animasjonsfilm?

– Nå høres jeg ut som en gammel mann, men da jeg begynte så var det jo fremdeles tegnefilm og dukkefilm det handlet om, noe som var både tungvint og dyrt. Samtidig var det «hemmelig» hvordan man gjorde det. I dag ser bildet ganske annerledes ut, hvor nærmest enhver Mac har animasjonsprogram installert. Nå handler det om å ikke bare snakke om å lage noe, men at man faktisk kan gjøre det. Og blir det bra så er man i gang.

Filmklipp
Solan og Ludvig: Jul i Flåklypa har kinopremiere 8. november. Se kinotraileren her.
11. november er Flåklypa Grand Prix tilgjengelig på Blu-Ray i en spesialutgave. Se trailer her.

 

Annonse
Skroll til toppen