DVD-salget falt med 39,8 prosent, fra 11,4 millioner enheter i 2012 til 6,8 millioner i 2013, mens salget av Blu-ray Disc falt med 12,6 prosent, fra 2,1 millioner enheter i 2012 til 1,8 millioner i 2013.
– Dette er en ventet nedgang, og vi har nok ikke sett bunnen ennå. Det er gledelig å se at markedsandelen for Blu-ray Disc øker, men den klarer ikke å kompensere for fallet i solgte DVD-er, sier videorådgiver Erik Zmuda i Film & Kino.
Det er estimert at over 25 millioner filmer ble sett via nettbaserte betalte filmtjenester i Norge i 2013.
– Det er likevel fremdeles plass til et fysisk marked, sier Zmuda. Han mener spesialbutikkene vil bestå fordi de har produkter som etterspørres, men det blir færre av dem, slår han fast.
Det fysiske leiemarkedet ut fra butikk fortsatte nedgangen også i 2013 og falt med 60 prosent fra 2012.
Se statisikk under Aktuelle lenker til høyre på siden.