Annonse
Black coal, thin ice

Fra Berlin til Norge

Dagsavisens kulturredaktør Mode Steinkjer kommenterte humoristisk før prisutdelingen: «Flere asiatiske filmer har gjort inntrykk, og det heter seg jo at om juryen ikke blir enige, kan man alltid enes om et kinesisk kompromiss.» Det gikk troll i ord, selv om vi aldri får vite om Svart kull, tynn is (Bai ri yan huo) var et slikt kompromiss. Sikkert er det at filmen neppe får norsk kinodistribusjon uten garanti/importstøtte fra Film & Kino.

Desto hyggeligere da at de følgende Sølvbjørn-vinnerne er klare for norske kinoer:

Wes Andersons åpningsfilm The Grand Budapest Hotel mottok Juryens store pris. Den distribueres av Fox, blir vist på filmtreffet i Oslo 10.–12. mars (se eget oppslag her i Film & Kinonytt) og har norgespremiere 21. mars.

Undertegnedes (og publikumsjuryens) høydepunkt i konkurranseprogrammet var Richard Linklaters Boyhood, som mottok prisen for Beste regi. Filmen er behørig omtalt i norske medier, så jeg beskriver den ikke her på annen måte enn å stusse litt over at Stavanger Aftenblads og Rushprints utsendte kritiserer filmen for å være for ordinær. Det er nettopp det Linklater lovprises for: Hans evne til å lage eminente filmer om dagens ordinære hvite middelklasse. UIP melder at filmen er på vei til norske kinoer; gled dere!

Prisen for Beste manus ble tildelt søskenparet Dietrich (også regi og pris fra den økumeniske juryen) og Anna Brüggemanns Korsveien (Kreuzweg), som Arthaus har tatt i distribusjon. Mens kirken er helt fraværende i Linklaters beskrivelse av unge Masons oppvekst i sørstats-USA, er den allestedsnærværende i 14-årige Marias Sør-Tyskland. Hennes virkelighet er en familie og en menighet som forholder seg fundamentalistisk til fortolkningen av den katolske lære, så selv om de tilhører samme samfunnsklasse, er det en verden imellom barnas vilkår og muligheter i Boyhood og Korsveien

Tyskland presenterte også en annen god film om barns oppvekstsvilkår (denne gang fra arbeiderklassen) i konkurranseprogrammet, Jack i regi av Edward Berger. Det ble ingen pris, men Europafilm har de norske rettighetene. Samme selskap kjøpte også publikumsvinneren i Panorama, etiopiske Difret i regi av Zeresenay Berhane Mehari, og The Way He Looks (Hoje eu quero voltar sozinho i regi av Daniel Ribeiro) fra det samme programmet, kåret som beste spillefilm til Teddy Award.

 

Annonse
Skroll til toppen