Filmstudieark er pedagogiske opplegg for filmer som passer til undervisning, og Film & Kino lager ark til nye filmer fortløpende. Siden forrige publisering er arkene nedenfor lagt ut. Se for øvrig alle publiserte filmstudieark på www.skolekino.no.
Ida
Klassetrinn: 10. trinn, Videregående
Fag: Medier og kommunikasjon, Norsk, Samfunnsfag, Historie, RLE-faget
Tema: Historie, Individ/gruppe, Konflikt/krig og menneskerettigheter, Oppvekst/familie, Politikk og samfunn, Tenår/skole og seksualitet
Etter å ha blitt foreldreløs under andre verdenskrig vokser Anna opp i et landlig kloster i Polen. Da vi møter henne i 1960, er hun en ung novise, klar til å avlegge klosterløftene. Men abbedissen insisterer på at Anna må oppsøke sin siste gjenlevende slektning før hun kan bli tatt opp i klosteret. Møtet med den seksuelt frilynte og frittalende tanten Wanda snur opp ned på livet til unge Anna. Hemmeligheter avsløres, Anna får vite sitt egentlige navn, Ida, og begge kvinnene må konfrontere den sjokkerende sannheten om familiens fortid.
Natt til 17.
Klassetrinn: 8.-10-trinn, videregående
Fag: Samfunnsfag, norsk, RLE og naturfag
Tema: Helse og rus, individ/gruppe, kulturmøter/-konflikter, likestilling/kjønnsroller, mobbing, oppvekst/familie, tenår/skole og seksualitet, vennskap/respekt
Natt til 17. forteller om et døgn i livet til de to femtenåringene Sam, med somalisk bakgrunn og Amir, med palestinsk bakgrunn. Begge er skoletrøtte og småkriminelle, og livet blir enda mer krevende når de begge får følelser for den vakre Thea. Hva er viktigst? Kameratskap eller kjæreste?
Opprørske oldemødre
Klassetrinn: 8.-10-trinn, videregående
Fag: Samfunnsfag, norsk, matematikk, naturfag og RLE
Tema: Konflikter/krig og menneskerettigheter, politikk og samfunn, vennskap/respekt
I dokumentarfilmen Opprørske oldemødre møter vi de to samfunnsengasjerte og miljøbevisste damene Shirley Morrison (91) og Hinda Kipnis (84), begge bosatt i Seattle, USA. Venninnene er blitt mer og mer skeptiske når de hører at det som skal til for å sikre et lands økonomiske vekst, er et høyt forbruk; man bør shoppe og konsumere mest mulig. De to legger ut på en reise hvor de utfordrer studenter, professorer, økonomer, Wall Street-milliardærer og mange andre med sine kritiske spørsmål. Hvor viktig er det med økonomisk vekst, og kan man uansett forvente en økonomisk vekst for all fremtid? Og vil i så fall miljøet vårt tåle dette?