Det ble delt ut ti priser under årets Videofestival, og to filmer sikret seg fem av prisene. Hobbiten: En uventet reise mottok tre av prisene, nemlig Folkets filmpris i samarbeid med Her og Nå, Årets mest solgte utenlandske film og Årets markedskampanje. Den norske filmen Pionér mottok prisene for Årets mest solgte norske film og Den norske Blu-ray Disc-prisen.
– For fjerde gang på få år er det en norsk film blant filmene som tar de gjeveste prisene. Dette viser at norsk film står veldig sterkt i hjemmemarkedet, sier videorådgiver Erik Zmuda i bransjeorganisasjonen Film & Kino.
Skuespilleren Odd-Magnus Williamson var konferansier og ledet showet. Han fikk god hjelp til å dele ut Årets leiefilm av de fire unge hovedrolleinnehaverne i den kommende norske filmen Beatles.
Prisvinnere Videofestivalen 2014:
Årets forhandler
Mix Filmgalleriet Haugesund
Årets leiefilm
James Bond: Skyfall (SF Norge)
Årets mest solgte norske film
Pionér (Nordisk Film Distribusjon)
Årets mest solgte animasjonsfilm
Monsteruniversitetet (The Walt Disney Company Nordic)
Årets mest solgte utenlandske spillefilm
Hobbiten: En uventet reise (SF Norge)
Den norske Blu-ray Disc-prisen
Pionér
Distributør: Nordisk Film Distribusjon
Teknisk produksjon: Digital Video Norge AS
Folkets filmpris i samarbeid med Her og Nå
Hobbiten: En uventet reise (SF Norge)
Årets TV-serie
Game of Thrones: The Complete Second Season (Warner Bros. Entertainment Norge)
Årets distributør
Star Media Entertainment ved daglig leder Pål Granlund
Årets markedskampanje
Hobbiten: En uventet reise (SF Norge)
Videofestivalen arrangeres av Film & Kino, Norsk Videogramforening og Norske Videohandleres Forbund.