Den norske kinokonferansen vil blant annet ta opp følgende temaer:
- Statistikk og trender.
- Markedsføring og muligheter.
- Nyheter innenfor kinoteknologi og opplevelsen av denne.
- Meropplevelsen: Trender innen servering og kioskdrift.
Foredragsholdere
Vi har fått tak i en rekke spennende foredragsholdere, og flere vil komme til etter hvert.
David Hancock er nå Senior Principal Analyst for Cinema hos IHS (globalt informasjons- og analysebyrå med eksperter på en rekke fagfelt) og har tidligere utviklet og ledet Screen Digest. David vil snakke om status for kinodrift på verdensbasis.
Jan Runge fra den europeiske kinoorganisasjonen UNIC, som Film & Kino er medlem av, vil ha et europeisk perspektiv.
Dag Asbjørnsen, Programme manager MEDIA i European Commission i Brüssel og tidligere Filmtilsynet, Filmfondet og Kulturdepartementet, vil presentere en ny europeisk undersøkelse om filmkonsum.
Film & Kinos eminente statistikkrådgiver Ingar Johansen vil presentere de siste tall og trender.
Patrick Bjørkman fra Peach Digital talte på CinemaCon i Las Vegas og vi er glade for å få ham til Norge. Peach Digital har jobbet med en rekke kinoaktører i syv land gjennom 12 år, blant andre Vue Cinemas og vil dele sin innsikt om hvordan øke inntektene gjennom den digitale kommunikasjonen på nettsiden og i sosiale og mobile kanaler. Filmweb vil også bidra i denne bolken.
Hans Tosti, Komfo og Øyvind Nordstrand, Kolvereid kino. Hans Tosti er en fremtredende foredragsholder, ekspertkommentator, underviser og blogger i sosiale medier-bransjen. Øyvind Nordstrand er kinosjef ved Kolvereid kino og blant annet kjent som en dyktig bidragsyter i facebookgruppen https://www.facebook.com/groups/kinoisosialemedier/
Sammen vil de snakke om «systematisk innholdsmarkedsføring i sosiale medier» samt synliggjøre de resultater Kolvereid Kino har oppnådd gjennom å bruke sosiale medier generelt og spesielt innholdsmarkedsføring med Komfo som plattform.
Corinne Thibaut er International Customer Director, Cinema & Leisure, hos The Coca-Cola Company og har ansvaret for Coca-Colas kinoaktiviteter i Europa. Vi har invitert Corinne tilbake for å snakke om nye muligheter. Location vil også bidra her.
På torsdag setter vi fokus på distribusjon og «best practice» med gode eksempler fra både distributører og kinoer. Vi håper å få en internasjonal størrelse, men i all hovedsak blir det representanter for lokale distributører og kinoer som viser til suksesshistorier. Hva skal til for å gjøre alt rundt en film vellykket?
Flere foredragsholdere vil bli klare senere og endringer kan forekomme.
Prisutdeling
Samarbeidsprosjektet Fremtidens kino, støttet av Location, vil også i år dele ut priser til bransjeaktører. Dette skjer onsdag ettermiddag.
Praktisk informasjon
Tid og sted
Bergen kino, Neumanns gate 3.
Teknisk seminar for maskinister starter mandag 27. oktober ca. kl. 1400 og varer til tirsdag kl. 1400 (inkludert felles lunsj med kinokonferansen).
Den norske kinokonferansen starter tirsdag 28. oktober med felles lunsj kl. 1230 og varer til torsdag ca. kl. 1400.
Hotell: Scandic Hotel Bergen City, som ligger vegg i vegg med Bergen kino.
Deltakeravgift
Mandag til torsdag, inkludert teknisk seminar: | kr 3 500 |
Kun teknisk seminar: | kr 1 500 |
Den norske kinokonferansen fra tirsdag til torsdag: | kr 2 500 |
Prisen inkluderer alle seminarer + lunsjer og middager.
Film & Kino dekker følgende for én deltaker per kino:
Overnatting: kr 250 per natt.
Reise: halvparten av reisekostnadene begrenset oppad til kr 1 500.
Det er mulig å melde på flere deltakere per kino, men da uten reise- og oppholdsstøtte.
Distributører og leverandører er også velkomne til å delta, da uten reise- og oppholdsstøtte.
Påmelding
Påmeldingsskjema sendes ut i begynnelsen av august med 2-3 ukers frist.
Vi gleder oss til å samle kinobransjen til inspirerende dager med faglig påfyll og sosialt samvær i Bergen, så sett av datoene!