Annonse
Fra CineEurope 2014. Foto: Sigurd Moe Hetland.

Kort fra CineEurope

Som vanlig var mange nordmenn deltakere, og de fleste store kinoer og mange mellomstore og mindre kinoer var representert. 

Programmet besto i år som tidligere av en kombinasjon av foredrag og filmvisninger fra studioene. Den offisielle agendaen begynte med et seminar med markedstilnærming, ledet av norgesvennen Mark De Quervain. Seminaret omhandlet trender innenfor markedsføring og kommunikasjon og dreiet rundt sosiale medier, mobilkommunikasjon, dataanalyser m.m. Både folk fra kinoene og fra organisasjoner som Facebook og Google holdt interessante innlegg.

Det neste seminaret på åpningsdagen var en rundebordsdiskusjon med ledende kinodirektører (blant annet John Tønnes fra Nordisk biografer) og handlet om flere emner som programmering, hvordan få høyere besøk, økte inntekter m.m.

Den offisielle åpningen av konferansen var lagt til dag 2. Hovedtalen ble holdt av UNICs leder Phil Clapp, som la vekt på arbeidet organisasjonen gjør som kinoenes interesseorganisasjon i Europa – særlig i forhold til saker som har felles interesse som vinduer, opphavsrett, kulturpolitikk og arbeidet mot piratkopiering. (Les mer her: http://www.filmjournal.com/filmjournal/content_display/news-and-features/news/cinemas/e3icf05e7b115bc791a35090953cbb61161)

Tidligere på dagen ble Coca Cola-seminaret gjennomført. Dette hadde fokus på kiosksalg, og de bruker ofte markedsundersøkelser som bakgrunn for presentasjonen. Denne gangen var det imidlertid markedsdirektør i Europa, Javier Sanches Lamelas, som forklarte hvordan Coca Cola bruker historier for å påvirke kundene og for å få kundene til å bli «forelsket» i merkevarene. Coca Cola arrangerte også dagen etter en workshop med «best practice»-eksempler innenfor kioskdrift på kinoer i Europa.

På dag to var det  også lagt inn besøk på utstillingen som i år hadde flere utstillere enn i fjor. Alle de store projektor- og serverleverandørene var der. Stolfabrikanter som vår egen Skeie og det spanske Figueiras samt en rekke andre leverandører av 3D briller, popcornmaskiner m.m, samt Unique Digital var til stede. De hadde lagt inn en rekke seminarer, såkalte «Focus sessions», i et lite rom på utstillingen. Dette rommet hadde plass til kanskje 20 personer og ble fort veldig fullt. Dette kan gjøres bedre neste år. Det var foredrag av teknisk art som et om «immersive sound» ledet av David Monk fra Edcf. Senere var det et seminar om store lerret ledet av David Hancock, som kommer til vårt seminar i Bergen i høst. Neste dag fortsatte dette programmet med seminarer om laserprojeksjon, «premium seating», montering av surround-høyttalere, digital leveranse av film samt alternativt innhold.

Under hele konferansen var det naturligvis presentasjoner av kommende filmer fra studioene og påfølgende filmvisninger.  Filmene som ble vist i år var:  The hundred foot journey (Dreamworks & Mr. Smith Entertainment), Into the storm (Warner), Sex tape (Sony) og Alexander and the terrible, horrible, no good day.  Nytt av året var at også europeiske distributører fikk presentere kommende filmer, så både Studio Canal, Entertainment One og Unifrance fikk levert presentasjoner til de europeiske kinoene.

Vi gleder oss til neste års Cineeurope og kommer med mer informasjon om denne på nyåret.

http://www.filmexpos.com/cineeurope

Annonse
Skroll til toppen