Programmet besto i år som tidligere av en kombinasjon av foredrag og filmvisninger fra studioene. Den offisielle agendaen begynte med et seminar som handlet om innovativ bruk av sosiale media og andre digitale plattformer, ledet av Jan Runge fra den internasjonale kinoorganisasjonen UNIC. Yahoo, Google og Odeon Cinemas snakket her.
Det neste seminaret på åpningsdagen var en rundebordsdiskusjon som handlet om å engasjere ungdom. Bransjerepresentanter snakket om hvordan man må forandre seg for å holde på ungdom. Kanskje blant annet ved å tillate bruk av mobiltelefoner i salene i større grad.
Deretter fikk vi presentasjoner av Studio Canal og av Mr. Smith/Dreamworks, etterfulgt av åpningseremoni der Robert Sunshine ønsket velkommen på vegne av CineEurope. Richard Patry fra den franske kinoorganisasjonen holdt et interessant innlegg på vegne av UNIC der han blant annet snakket om Frankrikes avgift på nedlasting av film og forsøket med å la alle unge betale 4 euro per billett for å sikre ungdom på kinoene.
Deretter åpnet UNICs leder Phil Clapp som la vekt på arbeidet som kinoenes interesseorganisasjon i Europa særlig i forhold til saker som har felles interesse som vinduer, opphavsrett, kulturpolitikk og arbeidet mot piratkopiering.
Tirsdagen åpnet med at Coca-Cola-seminaret ble gjennomført. Seminaret hadde fokus på kiosksalg og brukte markedsundersøkelser som bakgrunn for presentasjonen. Denne gangen var det Corrine Thibault som forklarte hvordan Coca-Cola bruker historier for å påvirke kundene og hvordan man må kommunisere med kundene for å personalisere deres besøk på kinoen. Coca-Cola arrangerte også dagen etter en workshop med «best practice»-eksempler innenfor kioskdrift på kinoer i Europa.
På tirsdagen var det lagt inn besøk på utstillingen, som i år hadde enda flere utstillere enn ifjor. Alle de store projektor- og serverleverandørene var der. Stolfabrikanter som vår egen Skeie og spanske Figueiras og en rekke andre leverandører av 3D-briller, popcornmaskiner m.m., samt Unique Digital var på plass. De hadde lagt inn en rekke seminarer, såkalte Focus sessions, til utstillingen i år som i fjor. Foredrag om Event Cinema og «premium» kinopplevelser ble drøftet her. Dagen etter var det presentasjoner om kinoreklame og bruk av data for kinoene, og siste dag var det presentasjoner av laser- og «Immersive Motion»-opplevelser.
Under hele konferansen var det naturligvis presentasjoner av kommende filmer fra studioene. Vi fikk se presentasjoner fra Hollywood-studioene Universal, Fox, Paramount, Disney, Warner og Sony, samt Lionsgate og Mr. Smith/Dreamworks, og fra de europeiske studioene Studio Canal, Unifrance og Europacorps.
Konferansen ble avsluttet med en gallamiddag med utdeling av priser, der blant annet Nordic CInema Group ble årets kinokjede.
Vi gleder oss til neste års CineEurope og kommer med mer informasjon om denne på nyåret.
Alle bildene i denne saken er tatt av Sigurd Moe Hetland.