Fem filmer var med i finalekampen om den fjerde Sølvfilmen for 2015. I tillegg til vinnerfilmen, ble filmer fra Norsk Hydro, SAS-filmen I miss you, Pepsi Max-filmen Dancing in the rain og VGs jubileumsfilm vurdert av juryen.
Juryen skriver blant annet følgende om vinneren for fjerde kvartal: «En sterk film og et sterkt konsept som har satt spor i 2015. Filmen er engasjerende og underholdende og er blitt en snakkis blant kinogjengere og TV-seere. Telenor setter dagsorden».
Reklamebyrået Try/Apt står bak filmen som er produsert av Motion Blur og Espen Horn med regissør Harald Zwart.
Se Vinnerfilmen her.
Hvem vinner Gullfilmen?
I første kvartal i år var det Stabburet og Grandiosa som vant Sølvfilmen i kinoreklamemarkedet. Sølvfilmen for andre kvartal ble vunnet av Gilde og filmen Takk for maten. Filmen Butler fra Joh. Johannson og Evergood vant Sølvfilmen for tredje kvartal. Og nå i fjerde kvartal gikk Telenor av med seieren.
Dermed er fire sølvfilmer for 2015 kåret. Vinneren av Gullfilmen blir en av de fire sølvfilmene. Juryen skal i løpet av kort tid ta en beslutning om hvem som skal få Gullfilmen 2015 for beste kinoreklame.
Bakgrunn
Det er kinoreklameselskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av Gullfilmen. Det er kun norskproduserte filmer eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.
Juryen består av følgende bransjepersoner. Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Bjørn Erling Ottersen, administrerende direktør i Media Direct Norge AS, Gareth Williams, kommersiell direktør i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, administrerende direktør i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, administrerende direktør i Nordisk Film Kino samt tidligere profilsjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.