Annonse
Teknisk seminar på Hamar 2016

Oppsummering: Teknisk seminar 2016

7. – 8. november var kinomaskinister og teknikere fra hele landet samlet til seminar i forbindelse med kinokonferansen, med foredragsholdere fra inn- og utland. Rolv Gjestland var konferansier og fokus var på praktiske, matnyttige tema som angår bruken av de tekniske anleggene. Gjengangere i presentasjonene var HDR og fremtidens kino, laser projektorer, nettverkslyd, Atmos, automatisering og kvalitetsjekking. I tillegg ble større spørsmål berørt: ble alt bedre med digitaliseringen? Hvorfor skal publikum fortsette å velge kino?

Her følger en kort oppsummering av foredragene:

Case: Bruk av QSC Q-SYS prosessorer i multiplekser 

Jan Rasmussen, Head of Screen Technology – Nordisk Film Biografer (DK), gjennomgikk en praktisk case study fra etableringen av kinoen Field’s som åpnet i august 2015. NFB bruker en fast set up i alle kinoene sine, og i forbindelse med denne nye kinoen ble systemet for lydanlegg fornyet slik den vil brukt fremover av kjeden. Noen hovedpunkter:

  • De har tatt i bruk Q-SYS, et nettverksbasert lydanlegg som i utgangspunktet ikke var et typisk kinoanlegg, men i bruk på stadioner, konferansebygg etc
  • Mer presis balansering av lyd
  • Et perfekt verktøy for å feilsøke
  • Alt bygget inn i samme nettverk: lys, mic mixer, lobbymusikk, brannalarm

 

The 5 most FAQ’s About Laser Projection for Cinema

Product Manager for Barco, Gilles Claeys, snakket om laser projektorer og innledet med å forklare forskjellen på fosfor laser og RGB. Hvordan leverer laser projektorene når det gjelder kontrast, lys og levetid? 5 hovedspørsmål ble adressert: 

  • What is the correlation betweeen laser and WCG?
  • What is the correlation between laser and HDR?
  • What is the correlation between laser and brighter 3D?
  • What is meant by 30khrs lifetime of a laser lightsource?
  • What is the luminous efficacy of a laser projector?

Claeys oppsummerte med å løfte frem to hovedtrender: en stadig økende etterspørsel etter en premium opplevelse med høy kvalitet og et sterkt behov for operasjonell effektivitet hos kinoene.

 

5.jpg 

Sharing Experiences

Mike Bradbury, Head of Cinema Technology på Odeon Cinemas, deler sine erfaringer med digital kino og kvalitetsfokus. Alt skulle bli bedre med digitaliseringen, ble det sagt – ingen skraper eller ujevnheter, men krystallklart bilde og ren perfeksjon hele veien. Slik er det ikke alltid i virkeligheten. Også i den digitale tilværelsen finner vi inkonsekvens og problemer med både lyd og bilde: feil cropping, for mørke bilder, for lyse bilder, feil format, pixler som ikke er i burk, «speckle», «The Light Band», kinosaler som er feil belyste, prosjektorer med kort levetid, utfordring rundt fargegjengivelse og lystap. Utfordringene er mange.

Utstyr må testes og vedlikeholdes for å levere optimalt. Kort oppsummert handler det om å være kompromissløs i forhold til å etterstrebe perfeksjon og en ubetinget god opplevelse for publikum:

«Perfect Digital Cinema. If at first you don’t succeed… call it version 1.0.» – Mike Bradbury

 

Unique Cinema Systems presenterer: Selvgående kino og kinolyd via nettverk

Ørjan Taule fra Unique presenterte deres nye Autonomous-system, hvor en rekke systemer er integrerte og kinoene får mulighetene til en såkalt Automated cinema operation, hvor alt er automatisert. Med data fra pilot hos Trondheim kino ble dette systemet demonstrert live. Noe av det viktigste med en “selvgående kino” er at det frigir mer tid til å teste og optimalisere kvaliteten på det publikum opplever i kinosalen.

Tor Brede Michelsen snakket videre om Audio over IP, fremtiden innen Atmos-lyd. Det finnes nå en åpen standard for audiooverføring – AES 67 – som sørger for interoperabilitetet mellom de ulike leverandørene, men her det selskapene selv som må sørge for å utvikle programvaren. Det kan være vedt å bruke ressurser på sikkerheten, ved å kjøre et sekundærsystem som kan ta over for primærsystemet.

 

Dolby Atmos Kalkulator og Atmos miksing

Christian Lerch fra Dolby Laboratories fortalte om fordelene ved Object Based Audio og demonstrerte hvordan lyddesignet til Dolby Atmos tilbyr en bedre og mer romlig publikumsopplevelse. Bruk av point sources skaper naturlige soundscapes, vi orienterer oss etter lyden og totalopplevelsen forsterkers.

Videre ble verktøyet DART( Dolby Atmos Room Design Tool) presentert, som kalkulerer inn høytalere og forsterkere i gitte posisjoner og beregner plasseringer i forhold til kinosalen, et nyttig verktøy for å sette opp et velfungerende lydanlegg.

 

4.jpg

EclairColor: Is HDR the Future Cinema Picture?

Cedric Lejeune og Manel Carreras presenterte Eclairs nye digitale løsning for optimale bilder og en bedre kinoopplevelse. Hovedfokuset i presentasjonen var en demo, hvor de hadde installert to Sony projektorer for å kunne vise deres EclairColor, som gir større kontrast, skarpere bilde og bedre fargegjengivelse for DCPer.

Teknologien er agnostisk og man søker å oppmå bedre resultater, ved å jobbe fra postprodukusjon, med grading og validering fra fotografen, til software i projektoren, og de opererer med sertifiseringer for å garantere for kvalitetsnivået.

 

Curolux (Qalif) Presentation Monitoring

Matt Jahans, Director of Cinema Technology hos Harkness Screens, presenterte deres produkter som skal hjelpe til med å sikre at man vedlikeholder standarden og opprettholder kvaliteten i kinosalen. Qalif-serien, med mobil og fastmonterte enheter, kan blant annet gjøre meget presise fargemålinger, feilsøke lyd, identifisere om det er noen artefakter som må adresseres, kjøre automatiserte tester av for eksempel linsefokus og monitorere TMS og NOC.

Jahans konkluderte med at høy kvalitet er nøkkelen til å få kinopublikummet til å komme tilbake til kinoen igjen og igjen.

 

Movie Wars

Tim Potter, Regional sales manager i Sony Digital Cinema, dro oss kjapt gjennom Sonys produktlinje før han så nærmere på en sentral problemstilling: Økende filmkonsum utenfor kinoen, er dette et problem? Ved å se på tall fra 2010 og frem til 2010, predikeres det en økning på 38 % når det gjelder filmtitting utenfor kinoen. Publium i salen hjalp til å ramse opp de typiske fordeliene og ulempene ved å se film hjemme vs på kino, og det er liten tvil kinoene stadig leverer når det gjelder totalopplevelsen, med bedre bilde, bedre lyd og det sosiale aspeketet, i tillegg til å kunne tilby de store filmene først og et stadig større fokus på komfort.

Og til slutt: når det gjelder kinoforbruket, predikeres det en økning på 63 % fra 2010 – 2020.

 

Annonse
Skroll til toppen