Foto: Sigurd Moe Hetland
Petterson åpnet dag 2 av kinokonferansen med å dele flere positive tall om årets kinobesøk i Norge.
«Kino er populært som aldri før. Per i dag ligger vi cirka 13 % over på inntekt og 10 % over på besøk sammenlignet med i fjor. Vi har også nettopp lagt bak oss Den store kinodagen med over 215.000 på én dag som definitivt er ny rekort. Er dette tidenes norske kinoår?»
Videre i presentasjonen, som var preget av humor om Film & Kinos nyinnredede lokaler, la Petterson fokus på hvordan organisasjonen har endret seg siden han startet i Film & Kino. Antall ansatte har halvert seg siden han startet i Film&Kino. Nye tider med nye oppgaver skaper nye utfordringer.
Petterson presenterte følgelig hvilken rolle Film & Kino skal ha i kinobransjen:
Film & Kino skal
- Være med å sette agendaen for norsk kino- og filmpolitikk
- Bidra til å gjøre kinoen synlig i media
- Stoppe eller begrense økningen i kulturmomsen
- Bidra til å styrke og utvikle rapportserveren
- Kjempe for å få mest mulig tilbake fra den statlige kinoavgiften og best mulige rammevilkår
I siste del av Pettersons presentasjon omhandlet de nye nettsidene som Film&Kino har utviklet i samarbeid med Filmweb. Fremtredende elementer på den nye hjemmesiden er kommende kampanjer, månedsstatistikk, filmtreff, kinotoppen, nyhetssaker om kinobransjen og mye mer.
«Det viktigste for oss er å kommunisere med kinobransjen og da er den nye nettsiden noe vi ønsker å fokusere på.»