Festivalen fokuserer på en tidsperiode da filmstudioene i Hollywood satset og vant publikum tilbake i kinosalene i konkurranse med fjernsynet. Bredfilmformat, stereolyd og det å gjøre filmopplevelsen til noe helt spesielt som kun kan oppleves i kinosalen har gitt noen av filmhistoriens største øyeblikk. 70mm-formatet hadde sin storhetstid fra siste halvdel av 50- og utover 60-tallet, men har blitt revitalisert flere ganger, og brukes nå igjen aktivt av amerikanske regissører som Christopher Nolan, Paul Thomas Anderson og Quentin Tarantino. Programmet på årets 70mm-festival gjenspeiler denne utviklingen, med filmer fra de ulike tiårene.
– Vi viser filmene akkurat slik de ble vist da de hadde premiere – på 70mm bred analog film, noe svært få andre kinoer fortsatt kan vise, forteller Cinematekets leder, Jan Langlo.
Festivalen åpner med Stanley Kubricks mesterverk «2001: En romodyssé» (1968), en av tidenes mest ikoniske science fiction-filmer. Programmet spenner deretter vidt – fra en syngende Clint Eastwood i «Paint Your Wagon» til Tom Cruise i «Top Gun», via storfilmer som «Lawrence of Arabia», «The Sound of Music» og «Cleopatra» til noe smalere godbiter, samt nyproduserte Tarantinos «The Hateful Eight» og «Interstellar» av Christopher Nolan.
Sjelden sjanse
Analoge filmkopier har blitt svært verdifulle, og 70mm-kopier lånes sjeldent eller aldri ut fra filmarkiv. Mange originale 70mm-kopier er uerstattelige, og dette kan være siste gang filmene blir vist akkurat slik filmskaperen ønsket at publikum skulle oppleve filmen.
– Til årets festival har vi fått tilgang på helt nye kopier av flere av filmene, blant annet «Lawrence of Arabia» og «2001: En romodyssé», og i tillegg har vi fått låne tre svært sjeldne øst-tyske filmer fra filmselskapet DEFA, sier Olsen.
Billettsalget er i gang – mer info her