CinemaCons International Day 27. mars ble åpnet av to profilerte kinopersonligheter, en fra distributørsiden og en fra kinosiden.
Andrew Cripps, president for 20th Centry Fox International og tidligere CEO i Imax, var først ut. Han pekte på tre sentrale utviklingstrekk i årene som kommer: konsolidering av bransjen, særlig i utviklede markeder, såkalt premiumization (utvikling av spesialkinoer som Dolby Vision, Barco Escape og Imax, som vi får til Oslo neste år) og det at samarbeidet mellom kino og distributør blir mer og mer avgjørende.
«Kino er lokomotivet til Hollywood,» sa Cripps og mente at fremtiden var lys.
Fra kinosiden hadde man fått John Zheng, President i Wanda Cinemas som eier AMC, Odeon og vår egen SF-kino, til å holde Keynote-foredraget. Zheng fokuserte på det raskest voksende kinomarkedet i verden, Kina, og pekte på at mye har forandret seg mye i 2016. Kina gikk forbi USA i antall besøk på kinoene, men grunnet lavere billettpriser har de ikke enda gått forbi når det gjelder inntekter. Det er 41 179 lerreter i Kina, som er ca100 mindre enn i USA. De største kinesiske byene har nådd metningspunkt og det er nå de mellomstore og mindre (tier2-4) som vokser mest. I Kina vokser urbaniseringen av samfunnet fortsatt.
Se også: Kinobransjen i endring?
Omtrent 80% av billettsalget i Kina foregår online. Når det gjelder genre og hvilke type filmer som slår an, er det store forskjeller i Kina og USA, kunne Zheng fortelle. En film som «Warcraft» floppet i USA, men gjorde det meget bra i Kina. Science Fiction går som oftest veldig bra, mens barnefilmer med annet kulturelt innhold, som for eksempel «Oppdrag Dory», gjør det ikke så godt i dette territoriet. Actionfilmer som «xXx» gjør det derimot meget bra.
Filmene åpner stort sett på fredager og de mellom 18 og 39 står for 71% av kinobesøket. Hvis en film er i riktig genre og åpner på fredager, markedsføringen er online og du når denne aldersgruppen, mente Zheng man hadde god mulighet til å lykkes i Kina.