Annonse
Jake Katz

Markedsføring mot millennials og generasjon z

Jake Katz fra REVOLT Media og TV holdt et interessant innlegg om de to nyeste generasjonene unge voksne. Han har studert denne forbrukergruppen de siste ti årene, og mener kinoen kan gjøre seg mer attraktive overfor dem og styrke relasjonen ved å forstå deres kultur og deres behov.

«The Millennials», også kjent som generasjon y, er de som er født en gang mellom tidlig 1980-tall og slutten 1990-tall. Det som kanskje kjennetegner dem mest er deres naturlige nærhet til digitale medier og ny teknologi. Man snakker også om generasjon z, aka post-millennials, de som begynner på college/universitet nå.

Medbestemmelse og pessimisme

Det er store forskjeller på disse nye generasjonene og de voksne. De unge i dag har vokst opp med foreldre som peers, likeverdige, og de har vært med når avgjørelser tas. Familiene de vokste opp i har vært mindre hierarkiske og det preger dem. De vil delta og de vil være med å bestemme. Generasjonen preges også av å være mer pessimistisk enn de som kom før. I en undersøkelse svarte 75% at de trodde de ville få mindre inntekter enn de som kom før. Under Brexit stemte 75% av millenials for å bli i unionen.

Mange av de har vokst opp i familier som er kulturelt forskjellige og som er annerledes enn den tradisjonelle familiestrukturen.Bare 50% har vokst opp med heteroseksuelle foreldre av samme rase i første ekteskap, i følge Katz. Og det vil i 2020 være flere amerikanere med spansk opphav enn engelsk/europeisk. Normen er flerkulturalitet.

Hvordan når man så disse?

De beveger seg på en rekke sosiale plattformer og man må nå de der de er. Ikke ovenfra og ned i tradisjonell enveiskommunikasjon, men selskaper må oppføre seg som individer, sier Katz. Man må engasjere de. Disse ungdommene bruker sosiale media forskjellig: Twitter er et sted å skrike mot månen, Facebook forteller hva vennene gjør. Tumblr er et sted du kan definere din stil. Instagram er utstillingsvindu. Snapchat og Musicly er steder der man når venner uten at foreldre ser dem.

Mange av disse kan klippe og lage videoer på et profesjonelt nivå. De er født med konvergeringen av teknologi og video, forteller Katz. 80% av ungdommene som ble spurt i en undersøkelse sa at de forventet at en merkevare skulle føles mer som en person og mindre som et selskap.

 

Annonse
Skroll til toppen