Annonse
CinemaCon

Globalisering i kinobransjen

John Fithian, president og CEO i NATO (The National Associaction of Theatre Owners) holdt sin keynote på CinemaCon 28. mars. Han ønsket velkommen til det syvende CinemaCon (tidligere ShowWest) og la vekt på at NATO vil støtte kinoopplevelsen på alle måter.

Sterkt 2016

Først feiret han den sterke posisjonen til industrien ved å se tilbake på et fantastisk 2016. Mange trodde at filmene var for svake dette året, men i USA og Canada ble det spilt nn 11.37 milliarder dollar alene. Dette er en økning på 2,1 prosent fra 2015. Som i Norge var det mange filmer i mellomsjiktet som gjorde det bra. Fithian tok så for seg internasjonale innspillingstall, hvor en svekking av valutaen i mange terriotorier gjorde at man havnet omtrent 100 millioner dollar unna tidligere bestenotering her.

Globaliserng og nasjonalisme

Fithian snakket videre om en økende nasjonalisme i verden og pekte på at han mente denne ikke var bra for den globale kinoindustrien. Han pekte også på at immigrasjon kan øke kinobesøk og gi en stabil arbeidsstyrke til kinobransjen. For kinoene betyr tilbakegangen av frihandel at innkjøp av popcorn og ost til nachos kan bli dyrere  for kinoene og prisene stige. Mexico er en viktig leverandør av dette. Mange importerer også teknisk utstyr både direkte fra andre land og fordi amerikanske selskaper har fabrikker i for eksempel Kina. Internasjonale avtaler hindrer også piracy for det eksisterer internasjonale regler for intellektuelt innhold og opphavsrett. Dette kan også stå i fare.

Til slutt pekte Fithian på at kinobransjen selv er i ferd  med å bli global. AMC går inn i Europa med kjøpene av Odeon og SF. Wanda har investert i AMC og kjøpt Hoyts i Australia. Koreanske CJ-CGGV har kjøpt Mars i Tyrkia og åpner i USA. Cinepolis fra Mexico opererer på 4 kontinenter. CinemaCon har også blitt en global konferanse.

 

Annonse
Skroll til toppen