Bildet: William Palmer, Movio
Film & Kino var tilstede på foredraget «Who is Your Audience in 2017?» av William Palmer fra Movio under CinemaCon. Her tok man for seg hvordan man kan jobbbe bedre med markedsføring og kommunikasjon ved å kjenne publikum bedre gjennom databasert kunnskap.
Movios metode i forhold til markedsføring og prediksjonskunst er å forsøke å lage hensiktsmessige kategorier som kan brukes til å forutse besøk. De deler i dag publikum inn i 10 grupper hvor de kalkulerer snittbesøk og samler innsikt om hver gruppe. Eksempelvis har vi kategorien Horror, hvor 60 % er under 30 og besøksfrekvensen er høy, så mye som 12 eller flere ganger i året.
Se også: Markedsføring mot millennials og generasjon z
Dersom noen i en av deres kategorier, for eksempel Horror, går mye på visse typer filmer, for eksempel romantiske komedier, kan man mye lettere spisse kampanjene overfor publikum. Deres tall viser at man da har 9 ganger høyere besøk på filmene om man har skreddersydd markedskampanjene på denne måten.