Annonse
Paneldebatt på CinemaCon

Sentrale grep for å øke kinobesøket

Under seminaret «Social, Search, groupsales and sponsored tickets. Four Market Innovations that Move the Needle for Exhibitors» ble fire sentrale områder for markedsføring og kommunikasjon adressert, modert av Julien Marcel fra Webedia og med et panel bestående av Bobbie Bagby Ford (B&B Theatres), Steve Knibbs (Vue Entertainment), Amber Stepper (Charles River Interactive), Patrick Von Sychowsky (Celluliod Junkie) og Alicia Sabuncuoglu (Google).

Google-søk er veldig viktig. Det viser seg at opptil 80% av all trafikk på nettsider kommer herfra. Det er derfor viktig å søkemotoroptimalisere innhold og ha nok info om kinoen din på Google+, slik at relevant info kommer tilgjengeliggjøres for brukeren. Det ble anbefalt å bruke Googles betalte innhold i tillegg og nevnt at bruk av stemmesøking øker. Amazon Electra ble nevnt. Google Home er også noe som kommer, en slags «desktop» der man har alle sine lokale apper på brett: Uber, Take away, kino etc. De siste årene har Google jobbet hardt mot piratkopiering og forsøker å fjerne slike nettsider fra søkene sine.

Og knytte markedsføring opp mot salg er litt mer komplisert da de fleste land har forskjellige systemer. Oftest selger enten kinoene billettene sine selv eller man har selskap som Fandango eller Filmweb som videreformidler billettkjøp på vegne av kinoen. De diskuterte også sponsede initiativ som Orange Wednesday og Meerkat Movies i Storbritannia, ala Den store kinodagen her hjemme. Dette er viktige grep for å trekke folk til kinoene og skape entusiasme rundt kinoopplevelsen, og når de blir innarbeidet over tid blir de også svært godt forstått og husket. Forskning i Storbritannia viser at besøket gjennom disse ordningene ikke kannibaliserer annet besøk.

Til slutt ble det pratet om gruppesalg. Kinoene ga rabatter på opptil 20% i Storbritannia, basert på hvor mye man forplikter seg til å kjøpe. Ved vouchers (ala Norgesbilletter her hjemme) må man kjøpe minst 100 for å få rabatt. I Frankrike har de en ordning der arbeidsgiver betaler en del og de ansatte selv en del. Og denne ordningen står for omsetningen av 25% av alle kinobilletter. Når det gjelder salg til firmaer og grupper er og blir personlige relasjoner svært viktig og avgjørende for å kunne holde et stabilt høyt salg.

 

Annonse
Skroll til toppen