Det siste seminaret foregikk inne på messeanlegget torsdag morgen. Det ble moderert av Julien Marcel – CE), Webedia. I panelet satt Fredric Bereyziat. Deputy Director of UniFrance, Tony Chambers Head of Studiosales and Distribution EMEA/UK for Walt Disney Studios Motion Pictures International og Daniella Koot, Director of programming Pathe Netherlands.
Lokalt innhold er spesielt viktig
Julien Marcel begynte med å understreke at lokalt innhold er nødvendig for å beholde publikum. I Nederland har man hatt vekst, kunne Daniella Koot fortelle. Mye av veksten skyldes nyetablerte kinoer og lukussaler/luksusseter. Frankrike har i årevis investert i kinodrift forteller Berevziat. De har mye lokalt innhold og det han kaller «diversified programming». Veldig viktig for å holde på publikum. Samt riktig prissetting. For eksempel har Frankrike i noen år nå satt 4 euro på barnebillletter over hele landet.
Det er stadig fler filmer som lanseres. I Europa i 2015 var hele 67% amerikanske, mens kun 26 % Europeiske. Dette må endres hevdet Marcel. For mange filmer. Det er viktig å ha innhold av høy kvalitet, men folk må kunne velge mer enn en film i åpningshelgen til en blockbuster. Viktig å programmere forskjellig på forskjellige dager sa Koot. Selv om man kjører blockbuster på mange lerreter i helgen, kan man kjøre spesialiserte programmer eller Eventcinema i ukedagene. Når pathe kjører alternativt innhold på tirsdager står dette for 20% av innholdet denne dagen. Disney planlegger 3 år frem i tid når de legger lanseringer av filmene sine, som vi kunne se under presentasjonen i går. Marvel viste så til en undersøkelse der viktigste beveggrunner for valg av kino er:
A) Nærhet
B) Tidspunkt
C) Pris
D) Lojalitetsprogram
E) Programmet på kinoen
Det kan jo bety at programmeringen mellom forskjelige kinoer er ganske lik slik at det andre årsakene er viktigere. Koot fremhevet til slutt viktigheten av å samle inn data om kundene, samt å ha eierskap til disse dataene selv.