Foto: Sigurd Moe Hetland
Hvorfor holder det ikke å bare investere i teknologi? Interessant inngang fra Pasch. Han har delt opp foredraget sitt, The Importance of Technology to Attract Audiences to Cinema, i to spørsmål:
- Hvordan få mest ut av teknologien vi allerede har?
- Hvorfor er det viktig å investere videre i kinoteknologi?
Hvordan presenterer du kinopplevelsen? I hvilke omgivelser? Poenget er å starte kinoopplevelsen lenge før salen, som f.eks Dolby som har laget en diger skjerm som en del av inngangspartiet sitt. Allerede der får du lyd og bilde i fleisen. Opplevelsen har startet.
Pasch er oppgitt over kinoer verden over som ikke har fokus på renhold:
– Jeg har vært verden over og ser popcornrester og møkk overalt. Det ødelegger opplevelsen. Det samme gjør musikk i kioskområdet som ikke matcher med opplevelsen du skal på. Du må tenke helhetlig – helt fra publikum har kinoen i sikte. Små elementer kan heve alt. Og hvorfor har ikke flere kinoer et sceneteppe foran skjermene? Det er magisk når de åpnes. Vi har teknologien. Den er enkel. Bruk den. Samtidig skjermer det skjermen fra skader.
Poenget til Pasch er at vi sitter med masse enkel teknologi vi ikke bruker. Teknologi som vil gjøre kinoopplevelsen bedre. Som f.eks å sote ut de lyse områdene ved siden av reklamene før en kinofilm. Det gjør noe med stemningen i hele salen. Altså: Vi må huske på å benytte teknologien vi allerede har, samtidig som vi investerer i nytt. Men ikke la nyttig teknologi gå i glemmeboken selv om vi har noe nytt på bordet.
Minimum framerate i VR – som ungdommen bruker – er rundt 94, mens vi bruker 24 på film. Vi MÅ ha høyere kontraster og framerate i framtiden. Det mener Pasch. Slik treffer man den generasjonen en ønsker å få til å gå på kino. Pasch går videre til å snakke om reklamepause på kino. Enkelte land har dette for å få publikum ut i kiosken for 2. gang, men Pasch mener det ødelegger opplevelsen og ber om at Norge aldri innfører det.
Nytt poeng: Innovasjon er viktigere på kino enn noen gang pga. konkurranse. Det finnes mange andre miljøer å se film i per i dag pga. Netflix, HBO og andre streamingtjenester. Kinoer må være på den teknologiske ballen for å være relevante. Invester i nytt, men bruk det du allerede har på kreativt vis.
Se også:
- Kinokonferansen i bilder
- DAG 3 av Kinokonferansen oppsummert
- DAG 2 av kinokonferansen oppsummert
- DAG 1 av Kinokonferansen oppsummert
- Oppsummering av Teknisk seminar dag 2
- Oppsummering av Teknisk seminar dag 1