Bildet: Jørgen Stensland og Patrick Von Sychowsky (Foto: Sigurd Hetland Moe)
”Digital Cinema Guru” og Redaktør for celluloidjunkie.com, Patrick Von Sychowsky, starter med nøkkeltrendene, de 3 G’ene: Global – Grow – Generations, eller genereasjonsskifte. Deretter drar han oss gjennom sentrale selskaper, som AMC (slide under), Wanda Group og CGV, og nøkkeltrender som påvirker det globale kinomarkedet, i et løp fra A til Z.
Her er noen av de viktigste temaene fra presentasjonen:
OPPLEVELSE:
Et kinobesøk er ikke bare film, men en opplevelse. Og også utover vanlige sal og seter; Bed cinemas, hot tub cinema, utevisninger. Man må engasjere folk og gi de noe mer, så de ikke blir hjemme og shopper eller ser film på nett. Det handler om å skape en unik opplevelse, å for eksempel tilby 70 mm som hipsterne elsker, eller sette opp «Logan noir» i sort/hvitt-versjon
GENERATIONS – UNGE OG GAMLE:
Hva vil ungdommen virkelig ha på kino? De vil gå på kino, og de er innstilt på å legge fra seg telefonen og ta seg en pause. Men vi må ha deres behov i tankene og møte dem halvveis. En annent ting som er viktig å tenke på; hvordan tilrettelegge for både et eldre publikum og ungdommen samtidig.
TEKNOLOGI:
- High Dynamic Range HDR (HDR) – hvorfor får vi det på telefonen, men ikke på kino?
- IMAX – Lansert i 1968, IMAX er fortsatt en veldig solid posisjon som brand. Nå kommer også IMAX tilbake til Norge, med kinosatsningen på Storo.
- 4 DX med bevegelige seter og sanseopplevelser
- Vi trenger åpne standarder, det er en utfordring at nøkkelteknologier enda ikke har dette
LANSERINGSTIDSPUNKT:
Vi har fire kvartaler med omtrent like høye tall, sett med internasjonale øyne. I USA nå lanseres det færre filmer og de er jevnere fordelt med premierer over hele året, og dette gir jevnere besøkstall. Men, om én storfilm ikke leverer er kvartalet sårbart.
GLOBALE MARKEDER:
Ikke undervurder Afrika, de blir ofte glemt bak Asia. Men sammen står disse to kontinentene for halvparten av det globale markedet. Ta for eksempel Kenya. I Nairobi alene er det to IMAX kinoer.
”NETFLIX WILL KILL CINEMA”.
Netflix er gode på TV-serier. Netflixproduserte filmer har et lite publikum. Filmene er ikke trusselen. Kanskje man ikke skal frykte Netflix så mye? At det kommer 6 Adam Sandler-filmer på Netflix er ikke en trussel, ingen kinoer er redde for det.
PREMIUM VOD.
Har vært snakk om at skal være ”rett rundt hjørnet” i 7 år.
BILLETTKJØP OG PRISSETTING
I Kina har andel online billettsalg eksplodert de siste fire år. Fra 1 av 10 i 2013 til 8 av 10 i 2017. Svensk Bio er nå kontantløs. MoviePass er også en hot trend i tiden når det gjelder billettkjøp, man betaler et fast beløp og får ubegrenset med kinobesøk. Noen kinokjeder har etablert egne løsninger for slike abonnement.
VIRTUAL REALITY
Er ikke ”Cinema” og vil aldri bli det. Et problem – gigabriller, de passer ikke på kino. VR har fått mye oppmerksomhet. Det investeres mye, men det gir dårlig inntjening. Foreløpig funker det delvis for spill og porno. Et av de største problemene spillprodusentene legger frem, er at plattformen ikke klar er ennå. Augmented reality har større sjanse.
ZUCKERBERG
Facebook – verdens største sosiale medie, og den foretrukne plattform for filmdiskusjon. Men Zuckerberg er ikke fornøy med det. Han ønsker at folk skal leve sine liv i Facebook.
Planen er Occolus. Keep Cinema special.
Se også:
- Kinokonferansen i bilder
- DAG 3 av Kinokonferansen oppsummert
- DAG 2 av kinokonferansen oppsummert
- DAG 1 av Kinokonferansen oppsummert
- Oppsummering av Teknisk seminar dag 2
- Oppsummering av Teknisk seminar dag 1