Foto: Sigurd Moe Hetland
Harald L. Sæther (bildet over), Elisabeth Brinch, Frode Soleim, Ken Håkegård og Benjamin Brekken var tilstede på årets utgave av Kinokonferansen for å snakke om sine produkter og bransjetjenster.
Filmweb delte opp sin presentasjon i fem deler: Kinoklubb. Brukertall og innsikt, Filmweb ID, Nettsider og app og FILMWEBTV. Først ut var Kinoklubbs Elisabeth Brink som meldte at Kinoklubb har hatt en stødig vekst siden starten, og at klubben fortsatt er høyt prioritert hos Filmweb.
– Vi når vårt mål om 20.000 medlemmer innen 2017 er over, sa Brinch.
Videre avslørte Brinch hvilke filmer som har generert flest bruk av medlemskoder, samt hvilke som har ført til størst medlemsrekruttering.
– «Kongens nei» og «La La Land» dro de største massene, men også filmer som Lion og Hva vil folk si har vært positive for oss.
Brinch avsluttet med å gi litt innsikt i hvilke filmer som kommer på Kinoklubb, som «Den 12. mann», «Per Fuggeli – siste akt» og «Norske Byggeklosser».
Besøkstall og brukerinnlogging
Markedsdirektør Frode Soleim overtar ordet og kan fortelle at trafikkveksten på filmweb.no er god med omtrent 1.000.000 unike brukere i måneden. I oktober var tallet 1.103.667 med 36 mill sidevisninger på program, 24 mill sidevisninger på filmomtaler og 4,6 kjøpsklikk.
– Dette er tall vi er veldig stolte av, men som vi fortsatt jobber for å øke. Vi skal finne nye måter å aktivere brukerne våre oftere på, sier Soleim.
Videre forteller han at den nye «kinoprogram»-appen har rundt 60.000 nedlastninger nå.
– Det har vært en jevn økning, og tallet er alright – men vi har mye høyere ambisjoner enn det.
Soleim formidler at Filmweb sitter på masse brukerdata basert på folks aktivitet på sidene. De vet ikke hvem folk er, men de vet hvem de gjør. Derfor kan de skreddersy visninger for enkelte brukere ut fra kategoriene de liker. I tillegg lanserer Filmweb FILMWEB ID mot slutten av året.
– Målet er å bygge Norges største medlemsbase for filmopplevelser. Du skal kunne logge deg inn på Filmweb raskt og enkelt, og med tiden vil det komme muligheter for watchlisting, rating og funksjoner for interaksjon mellom brukere.
FILMWEB ID skal snakke med de ulike kinoenes hjemmesider + aper som tilbys den enkelte kino. Alt for å gi mulighet for personalisering og raske integrerte kjøpsprosesser.
– Målet er et helhetlig digitalt økosystem mot publikum som samsvarer med kinoenes identitet og profil.
FilmwebTV
Nestemann på lista er FILMWEBTV ved Benjamin Brekken. Han har fokus på et krysspubliseringssamarbeid med kinoene og distributørenes Facebook-sider.
– Vi ønsker å skreddersy Facebook-video til dagens forutsetninger. Da tenker vi på lengde, format og publikum. Gevinsten for kinoene er optimalisert Facebook-innhold og en garanti på antall videoer en får levert hver måned. Du sikrer plattformen din native video.
For Filmwebs del handler det om å skaffe større distribusjon av stoffet de lager. Krysspublisering betyr at alle Filmwebs partnere kan dele Filmwebs innhold, men det vil fremstå som kinoens eget stoff.
– Partnerskapet blir gratis for kinoene, sier Brekken.
Filmwebs FILMWEBTV-mann fortsetter med å vise fire eksempler på hvordan det kan se ut.
Se også:
- Kinokonferansen i bilder
- DAG 3 av Kinokonferansen oppsummert
- DAG 2 av kinokonferansen oppsummert
- DAG 1 av Kinokonferansen oppsummert
- Oppsummering av Teknisk seminar dag 2
- Oppsummering av Teknisk seminar dag 1