Alle bruker sosiale medier i markedsføring, men i USA fortsatt også noe avisannonsering for å nå publikummet for sine filmer. I utgangspunktet har filmene en voksen målgruppe, men det er også ønskelig å nå yngre og få dem til å se annet enn bare superheltfilmer. Alle er enige om at historiene er den viktigste drivkraften. «Shape of Water» og «Three Bilboards outside Ebbing Missouri» ble igjen nevn som gode eksempler. «Darkest Hour» ble også nevnt.
Det er viktig å følge opp med trailere, markedsføring, forhåndsvisninger og bevisst mulighet for å ha tid til Q&A. Pressevisninger er også viktig for å nå fram til de som er interessert i ulike former for arthouse filmer. Noen kinoer klager på at trailere ikke er tilgjengelig tidlig nok. Frank Rodriguez vil gjerne ha direkte tilbakemelding om dette. Såkalte spesialiserte filmer har i den senere tid oppnådd så bra resultater og viktige priser, så både store kino-kjeder og de store studioene er villige til å satse mer på denne type film enn tidligere.
Mye kan lanseres som trailere på YouTube, men Focus satser også på å lære opp og støtte filmstudenter i 70mm og fortsatt 35mm som utrykksform, ikke bare bruke digitale opptaksmidler. Tidspunktet for premiere for uavhengige filmer har hatt en tendens til å lanseres i siste kvartal hvert år, i stor grad for å kunne oppnå Oscar-nominasjoner, men tendensen er nå at filmene spres i løpet av hele året. Ulike filmer trengs hele året og de beste filmene beholder oppmerksomheten.
For produksjonsselskapene i panelet er lojalitetsprogram viktig og muligheten for å få sine filmer valgt ut til filmfestivaler og bli vist på kinolerretet i en sosial sammenheng, ikke til et hjemmemarked. Uavhengige filmer trenger ofte å planlegge oppsetninger i lengre tid på forhånd enn mer kommersielle filmer, særlig de som er oppfølgere og kjent på forhånd.