Målet med samarbeidet er å sammen tenke helhetlig rundt kinoopplevelsen og verdikjeden. På lengre sikt har selskapene en ambisjon om å sammen bygge fremtidens produkter for både kinoer og distributører.
– Gjennom samtaler som startet høsten 2017 så vi at vi kompletterer hverandre. Vi tror det finnes et stort potensiale i å integrere billettsystem, kinoreklame og publikumsløsninger på gode måter, sier Jan Tore Kristiansen, adm.dir. i CAPA.
I første omgang jobber selskapene med å integrere Filmgrails appløsning med DX’ nye webløsning for kinoer og kulturhus som lanseres til høsten. Kinoer som går for denne “pakkeløsningen” vil få en enhetlig web/app-løsning der blant annet det sosiale aspektet ved Filmgrails apper vil speiles til kinoenes nettsider. De vil også få nye muligheter til å kommunisere direkte med publikummet sitt gjennom appene.
– Vi ser at ved å jobbe sammen vil vi kunne øke innovasjonstakten og raskere bringe nye og bedre produkter til markedet. Det vil gagne både kinoer, publikum og annonsører å ha innsikten samlet i systemer som snakker med hverandre.
Sammen ønsker selskapene å være en teknologisk premissgiver som bidrar at bransjen vokser og lykkes.
*Pressemelding fra Capa, DX og Filmgrail