Rolv Gjestland, Film & Kinos rådgiver innen kinodesign og teknikk, kjenner faget bedre enn de fleste. Nå som laserprojektorene virkelig har etablert seg og «immersive sound» er blitt et kjent begrep hos de fleste, er spørsmålet «hva blir det neste?». Vi har tatt en prat med Gjestland om hva som kommer, hvilke trender som hersker innen kinoteknikk i verden, og, ikke minst, er dette noe som kommer til Norge?
– Du har vært på flere festivaler og bransjetreff, og blir stadig presentert nye produkter og teknologier. Er det noe som spesielt har fanget din interesse den siste tiden?
Det kommer stadig nye produkter og løsninger, men det er sjelden jeg blir overrasket av helt ny teknologi som kan utgjøre en forandring. I fjor var det ActiveLED skjermer, men det hadde man hørt om en god stund før den ble vist på CinemaCon messen i fjor.
På messen i år ble jeg tatt på sengen av Cinionic (Barcos kinodel har byttet navn). De viste en helt ny laserprojektor teknologi som de kaller Light Steering. Ideen er å styre laserlyset slik at de lyse områdene i bildet får mer av lyset, og de mørke områdene mindre. På den måten kan det tilgjengelige lyset utnyttes mye bedre. Poenget med High Dynamic Range (ett av de hete temaene for tiden) er ikke at hele bildet skal være lyst, men at de delene av bildet som trenger det, kan få mye mer lys enn det som er dagens standard. Med Light Steering kan man oppnå dette. En av hovedmennene bak dette systemet er nordmannen Anders Ballestad, som har drevet sitt firma MTT i Canada i mange år, og som nå er kjøpt opp av Cinionic. Om noen år kan vi forvente å se de første projektorene som benytter denne teknologien. Veldig spennende, synes jeg.
– Hvilke trender innen kinoteknikk ser du at det fokuseres på i kinobransjen globalt om dagen?
Det er mange trender for tiden. Kanskje litt for mange…. Laserprojektorene ser ut til å ha fått sitt gjennombrudd, og det kommer mange nye modeller. Fosforlaserne har fått mer lys, høyere oppløsning og lengre levetid, og det kommer nye RGB lasere med større fargerom og lavere priser. Høyere kontrast er det også mye snakk om. Eclair Color, som vi viste på kinokonferansen på Hamar i 2016, er veldig på hugget. Foreløpig er det ikke noen standarder for HDR på kino, og veldig få filmer tilgjengelig.
Det er blitt færre 3D filmer, og mange kinoer velger å ikke vise filmene i 3D. Det har nok flere årsaker, bl.a. fordi det er noen utfordringer mht kvaliteten. Men noen gjøre det veldig bra. Jeg anbefaler alle å se 3D film i Colosseum 1, som er blitt fantastisk etter en stor oppgradering med nytt spesial-lerret og ny projektor, og et nytt imponerende lydsystem. Jeg anbefaler også alle å se 3D på Odeons nye IMAX kino på Storo. Wow! Kjempebilde og fantastisk 3D og imponerende lyd.
– Hvilken betydning tror du LED vil ha for norske kinoer i fremtiden?
ActiveLED displays er kanskje den største hypen for tiden. Det nærmer seg 10 installasjoner i verden, og prisen en foreløpig godt over det de fleste kinoene kan/er villig til å betale. Og flere av de store filmskaperne, som Christopher Nolan og Steven Spielberg, er ikke så begeistret, og holder fortsatt på tradisjonell projeksjon (gjerne med 70mm film).
Det er stor interesse for denne teknologien, og det tar nok ikke så lang tid før den vil bli brukt på TV apparater. Etter hvert blir den både bedre og billigere, og da vil vi sikkert se en utvikling også for kinobruk. Foreløpig er det mange restriksjoner, ikke minst at panelene kun finnes med 2,5mm pikselavstand. Dvs at en skjerm med 4K oppløsning har en bredde på 10,2m. Det passer i en sal med 100- 150 plasser, og det er ikke så stort. Det skal komme en ny versjon som gir 14m i 4K, men likevel ingen stor sal.
Teknologien åpner for nye muligheter, bl.a mye mer lys og at skjermen er svart når pikslene ikke er aktive, som gir veldig høy kontrast. De reklamerer med at man kan vise film med lys på, f.eks. med servering i salen. For meg er noe av poenget med en kino at salen er mørk. Man skal ha fokus på lerretet, og se minst mulig av andre elementer i salen. Hvis ikke begynner det å ligne på en TV-opplevelse.
Jeg tror utviklingen vil gå i denne retningen, men at det ennå vil ta noen år før teknologien får sitt gjennombrudd (inkludert Norge).
– Mange norske kinosaler har i dag perforert lerret med høyttalere bak lerretet. Ved å installere LED-skjermer må salenes lydanlegg også fort bygges om. Hvordan tror du dette vil påvirke inntoget av LED-skjermer på norske kinoer?
Det har vært mye fokus på at man med ActiveLED skjermer ikke kan ha høyttalerne bak lerretet. Samsung, som med sitt Samsung Onyx, er eneste leverandør av system for kino, kjøpte Harman. De eier bla. JBL (høyttalere) og Crown (forsterkere). Harman utvikler et system der høyttalerne plasseres over lerretet, og på en sinnrik måte skal gi opplevelse av at lyden kommer fra lerretet. Kjøper man Samsungs Onyx, følger lydpakken med.
Finnkino har utviklet sitt eget lydsystem med høyttalere over lerretet (AS2). I Norge ble deres system først installert på Lambertseter kino i Oslo, og alle salene i Odeon Storo, unntatt IMAX, har AS2. Jeg har forsøkt å ikke like det, men måtte gi meg til slutt. Det låter fantastisk, og etter 2 minutter glemmer jeg at lyden ikke kommer gjennom lerretet.
– Du skal snart på CineEurope. Hvilke forventinger har du til messen?
For meg er CineEurope først og fremt møte med kolleger fra andre land, utstyrsfabrikanter og andre fagfolk. Jeg forventer ikke å få noen store overraskelser. Den europeiske kinoorganisasjonen UNIC driver et systematisk arbeid for å gi folk bedre kinoopplevelser, og jeg er med i flere av disse gruppene. Det blir mange møter og mange diskusjoner og massevis av kunnskap og inspirasjon. Forhåpentligvis vil det gjøre meg til en bedre rådgiver for norske kinoer.
CineEurope 2018 går av stabelen 11. – 14. juni i Barcelona. For mer informasjon om CineEurope, sjekk ut vår artikkel om messen her.