Annonse
Silje Helen Gundersen, Erling Hjorthaug og Linn Barholt fra CAPA

Hvem er kinopublikummet?

Silje Helen Gundersen begynte innlegget med å dele informasjon de har samlet på tradisjonelle måter om kinopublikummet – kinopublikummet har en overrepresentasjon av unge mennesker, men likevel faller kinobesøk blant tenåringer.

 

Kinopublikummet er kulturelle, aktive, ikke redde for ny teknologi og ser på seg selv som opinionsledere. Dette gjør dem til et attraktivt publikum. Dessuten vet vi at kinopublikummet strømmer mye, men ser lite på TV. Det aktive kinopublikummet ser også på kinobesøk som en opplevelse og et fristed fra mobilen.

 

«Beacons»

Erling Hjorthaug forklarte deretter hvordan CAPA samler inn data via «beacons», blåtann-sendere som registrerer informasjon. De trenger samtykke fra brukerne og en «legokloss» i appen de bruker for å samle informasjon.

 

Basert på dette vet CAPA hvor kinogjengeren har vært, hvilke filmer de har sett og hva de gjør på kinoen.

 

Så hvordan bruke dette til å treffe kinopublikummet? Jo, vi bruker jungeltelegrafen. Med informasjon fra beacons er det nemlig mulig å spisse de tradisjonele gratis forhåndsvisningene til de som har trykket «interessert» på filmen eller likt lignende filmer.

 

Da CAPA i samarbeid med Fox gjorde dette med Love, Simon, nådde den en engasjert målgruppe som skrev anmeldelser og snakket om filmen i forkant av lansering, og CAPA er overbevist om at dette hjalp filmen bli en suksess.

CAPA -Love, Simon.JPG

Hva forteller beacons?

Bursdagsbarnet Linn Barholt fortalte deretter om hva data fra beacons forteller om hvem kinopublikummet er.

 

Innsiktene virker åpenbare, men kan hjelpe oss med å spisse kommunikasjon til publikum. Store norske filmer treffer bredt, skrekk treffer ungt, monster-filmer treffer unge menn (med mindre de har Dwayne «The Rock» Johnson på rollelista – da trekker de også en del damer).

 

Musikkfilm har en overvekt av kvinnelige publikummere, men har jevnere aldersfordeling. Det voksne publikummet blir truffet av biografiske dramaer, og kjønnsfordelingen blir ofte veid av kjønnet på hovedkarakteren.

 

E-sport er en trussel

Hun avsluttet med å fortelle om en potensiell mulighet og/eller trussel for bransjen: E-sport, altså elektronisk konkurransespilling på profesjonelt nivå.

 

Barholt satte igang en e-sport-video, som fikk laber respons fra salen, fram til de ble gjort klar over at dette er en av de viktigste interessene til 300 000 nordmenn midt i kinobransjens primærmålgruppe.

Annonse
Skroll til toppen