Det er fem kinoforeninger i Danmark, som representerer ulike typer kinoer – fra de store kinokjedene til 75 kinoer som blir drevet på frivillig basis og flere arthouse-kinoer.
The danske filminstituttet støtter 20-25 filmer årlig, og har lagt inn et krav om at danske filmer skal utgjøre 25-30% av kinobillettsalgene. Pedersen mener dette er en positiv utvikling for danske kinoer, da det vil lede til flere store og publikumsvennlige filmer, som vi ser i Norge.
I fjor var den mest sette europeiske kinofilmen norske Kongens nei, men i år er trenden snudd – de tre største kinosuksessene har vært store danske blockbustere.
Cinema Club Denmark tilsvarer den norske Kinoklubben, og har 175 000 brukere. Dette har ført til suksesser som den britisk-irske filmen The Journey, som tjente tre ganger så mye i Danmark som den tjente i den nest mest innbringende landet, USA. Ingen distributør har noengang tapt penger på å få filmen sin med i Cinema Club.
Pedersen avsluttet med et lite frieri.
«Jørgen (Stensland, avdelingsdirektør i Film & Kino) har invitert meg for å ydmyke oss,» sa Pedersen, før han viste til statistikk som forteller at Norge gruser Danmark både på antall kinoer og andel billetter solgt til lokale filmer. Godt for selvbildet!